Entrago (Teverga)








Textos:
-Dibujo de Alfonso Iglesias.
-Jueyes seques.
-Cosadiella.
-A Xico en Güenos Aires.
-La canción de los caminos.
-El milagro de las rosas.




Entrago. Lugar de la parroquia de La Plaza (Teverga) que da entrada al municipio tevergano, una vez atravesado el desfiladero de Valdecerezales. Tiene 222 habitantes  y se encuentra adosado  a las laderas de la Peña Sobia. A Entrago y la trinchera  acondicionada al ferrocarril llega, desde hace cinco años, la Senda del Oso que proviene de Tuñón, Proaza y Quirós. Se trata de uno de los itinerarios turísticos más interesantes, toda vez que el viajero hace el mismo recorrido que las antiguas locomotoras por parajes de  gran belleza a través de túneles, vegas y desfiladeros. En total son 22 km. El patrimonio artístico de Entrago se centra en el palacio de Valdecarzana o de los condes de Agüera. El palacio, en la actualidad, es de los herederos  de la familia Cañedo-Pidal.  


Jueyes seques
Paezme  que fuy ayer
Cuando yo estaba solteru
Y passiaba mio quintana
Fiéndome ´l gallu del pueblu;
Si daba yo un ixuxú
En castañeu del corberu,
Retemblaben toes les riegues
Como al ruxíu de un barrenu;
Cuando camín del mercau
Algún me perdía ´l respetu,
De la primer molleyada 
Daba tres güeltes y …..al suelu.
¿Y co les moces? ¡Sandiez!
Entrando yo en un conceyu
Con escarpinos  de bota
La montera encima un güeyu,
Con castañueles de lazos
Y un garrote de salgueru,
Non quedaba una siquiera 
Que al tiempu cerrar un güeyo
Cuando yo la pizcañaba, 
(Sin mancala por supuestu):
Me dixera: yes gran mozu
Eres del tou sandungueru.
.  .  .  .  .  .  .  .  .  .
Mas hoy, queridos letores,
Ya me voy quedando vieyu,
Pos vo cumpir cuarenta años
El mes que naz el felechu;
Ya el pelu va siendo blancu
Y fai pliegues el pelleyu
Y mios dientes  ya non ruquen
De la boroña,  el corteyu.
Si digo daqué á les moces,
Pónense de horrible ceñu
Y dicen, ¡desvergonzaes!
Quítese delantre, güelu;
Ya pa mín se acaba el mundu
Ya pa mín  no hay añu nuevu
Pero queria Dios lu tengan
Tos los letores de El Ecu.
Lín de Lón. El  Eco de Cabranes. Nº 77.-




Cosadiella
Dos güeyos tien y non vé;
Non tien una pluma, y pela;
Y por más que non tien dientes,
Amín mordiome una oreya.
Ye precisa  en toes les cases,
Más, munchu cuidau con ella,
Que como i  tapés los  güeyos,
Dexa abiertu  cuantu encuentra.
Si no acertastes tovía
Direvos, que non tien lluenga,
Pero como la  xurgués,
Corta un vistíu á cualquiera.
El Eco de Cabranes. Nª 74.-


Nin come nin bebe
Nin viste nin calza
Y espúrrese  ´ncuéyese
Engorda y enflaca;
Todos la tenemos
Más güena ó más mala,
(La mía por ciertu
Ye bien condergada);
Si soplando el pote
Faces llamarada,
Tendresla  cerquina
Muy negra y muy ….. clara…..
El  Eco de Cabranes. Nº 75.-

Hay dos hermaninos
Que nunca se vieren,
Por que los separa
Un monte y dos riegues.
Ye tantu el cariñu
Que ´n trambos  se tienen
Que ´l un sin el otru
En xamás se mueven;
Si un llora, otru llora;
Si un duerme, otru duerme;
Y ye negru trance
Pa quien los dos pierda.
El Eco de cabranes. Nº 76.-

Aque non sabes que cosa
Fai so oficiu de colgada,
Y tristeces ó alegríes
Nos diz cada vez que fala?
Nin tien lluenga nin tien pates,
Mas si la xurgen, non calla,
Y llevanta los vecinos
Fiendolos dir á so casa.
El Eco de Cabranes. Nº 81.-

Si quies desfaceme,
Que non sea con porra,
Nin con jueu, ni á tiros,
Nin con una horca;
¿Quieres desfaceme?
Pos sobremín, llora.
El Eco de Cabranes. Nº  87.-


A Xico en  Güenos Aires
Dime  queríu Xico
Si esi Güenos Aires
Tenés á los menistros
Tan mal de les bidaves
Como equí  los tenemos
Que con sos munchos males
Non pasa un día siquiera
Que mil barbaridaes
Non faguen en España 
Que  España per mil partes.
Pa vivir ´n esta tierra
Sobre tou en Cabranes,
Ye mester que ´l domingo
Se cierren los llagares,
Los comercios, les tiendes,
Y cuasi toes les cases;
Equí, mió queríu Xico,
El sábado de tarde
Hay que metese en casa 
Sin  salir á la calle
Hasta el llunes siguiente,
Y si nón pa la cárcel.
En fin, que ya quitaren
Un día á les semanes,
Y  quitaránlos todos
Al primeru que fale;
Yo paso los domingos
Cerrau detras  de llave.
Y si un  estoy fartucu
Catorce estoy con fame.
De tou esto, el gobiernu,
Pa mín  yé ´l culpable 
Pos va torciu en tou,
Y si non has fijate:
Quitaren á los vinos
To los derechos riales,
Y está el litro á seis perres,
Y la lleche a dos riales;
Quitaren los derechos
A coses dispensables
Y ponxéronlos dobles
Al maíz,  á les fabes,
A la carne de gochu
A toa clase de carnes
Aumentándola munchu
al zumu les mazanes,
Así los asturianos
Faremos los pumares
Zurriagos pa menistros
Y pa tontos….. guiyaes.
Lín de Lón. Eco de Cabranes. Nª 68.-




La canción de los caminos
Yo deprendí ´n una nochi
de llucerinos en flor,
una canción de misteriu
que ye como una oración.
En miós caminos  p´el mundiu,
que nunca sabín a ú vo,
vo yo cantándola solu
con silenciu  en alredor……
Los que la ascuchen con plasmu,
siempri me dicen adiós…..
-Adiós……..!
Y yo non respuendo,
yo sigo con mió canción.
Ye una canción d´esconxuru
que anque enllena de dolor,
dientro les peñes pon agua,
dientro los cierzos pon sol
Denguna d´ente les coses
alcancia a coyer el son,
que solo fuimos pa tantu
les estrellines y yo…
Les coses,  cuando la ascuchen, 
tamién me dicen adiós……
-Adiós….. !
Y yo no respuendo
yo sigo con mió canción.
Tou el camín  per mi solu
ponse a esclucar a mió voz,
que cuerre sobre les coses
lo mesmu que un resplandior.
Tamién el camín me fala,
tampoco y respuendo entós…..
Y solo les poques veces
que alcuentro con la Elusión,
cuando tamién con dolzura
me diz adiós, como tós,
dexo la canción  un puntu,
y a ella respuendoi:
-Adiós…….!
Constantino Cabal. Antología de poetas Asturianos. Pedro G. Arias.-



El Milagru de les roses
Rosal de la mió llosina,
del requexín  de ´l aldea,
que aparra -ya tan aína,-
les piedres de la parea,
qué roses les que me tien…!
Qué arumes los que me dá!
De roses, siempre a mamplén,
d´arumes, siempre ´n  mozá……!
La llosa ya malapenes
si val per otru tesoru
que el de estes roses morenes
con una sombrina d´oru.
Cudio que andabas nalando
la xuventuz del bancal,
y pa dar roses dacuando
cudio que abrióse el rosal.
So l´ala de la mañana
tendida sobre les fueyes,
tou el rosal  se desgrana 
en un regüelu d´abeyes.
Y al pasu de la tardina
pe los crepúsculos  grises,
él trina, -trina que trina-
con un cantar de malvises.
Ay, el rosal de la llosa,
cuánta guapura que tien…..!
De di, so rosa ye rosa,
pero ye estrella tamién.
Mas cuando ´l  cielu arremiella
les estrelles de cristal,
la rosa ya non ye estrella,
ye carne ya del rosal.
Ay,  el rosal de la llosa
de nochi ye xuventuz,
carne de neña penosa 
de dieciocho años de lluz….
Ye xuventuz …. y sospira
y suaña y fala pa sí,
y cada fueya que tira,
ye risa con que se rí……
Ye xuventuz que prepara 
so gran festexo nucial,
y entós les roses son cara 
de la neña del rosal……….
Constantino Cabal. Antología de poetas Asturianos. Pedro G. Arias.-



Una noche muy oscu-
Que la gente se alumbra-
Paseaba un caballe-
Desde la corte  á su ca-,
Con sombrero de tres pi-
Y en medio tres plumas blan-
Y en medio de las tres plu-
El retrato de su da-.
Al volver de una esqui-
A una ronda encontra-,
-Alto, alto caballe-
Que aquí vive gente honra-,
Lo primero que le hicie-
Fué coserle á puñala-
-¿Quién ha sido ese bribó-
Que te cosió  á puñala-?
-Uno ha sido Juan de Li-
Otro ha sido Juan de La-
Otro no lo cono-cí
Porque se tapó la ca-,
Mi dama, si yo me mue-
No me entierren en sagra-;
Que me entierren n´un  rincó-
Donde no vea na-
A la cabecera po-
Un ladrillo colora-
Con un letrero que di-:
“Aquí murió Juan de La-
No murió por mal de amo-
Ni tampoco de costa-
Que murió muy mal heri-
Cosidito á puñala-.-



































































































































































































Comentarios

Entradas populares de este blog

Asturias vista por Viajeros siglo XVI -XX

El ñeñu enfermu {Antigüa poesía Asturiana}

Riocaliente (Ardisana)

Aguino - Perlunes

Coya (Piloña). Fotos antiguas

Playa de Barayo

Manifiesto del Hambre

Entradas populares de este blog

La Esfoyeta (Comedia Asturiana)

Asturias vista por Viajeros siglo XVI -XX

Coya (Piloña). Fotos antiguas