Travesía costera Arenal de Morís- Lastres

Textos:
-El diañu burllón y la güestia.
-Romance en dialecto asturiano.





Saldremos de la playa del Arenal de Moris,   en Caravia, tomando la senda que por detrás del aparcamiento desciende levemente hacia una vaguada. La senda va a ir recorriendo el borde mismo del litoral hacia la Punta Escalar en la que gira al oeste, bordeando la ensenada de La Hoya y pasando por el cabo de Garita para descender a continuación a la playa de La Beciella, en la que desemboca el arroyo de Los Romeros. En este tramo pasaremos junto al túmulo dolménico de La Beciella, de grandes dimensiones. A escasa distancia de éste se encuentra la Necrópolis de la Tuerba, formada por tres túmulos ubicados en la rasa litoral.
Siempre entre cuidadas fincas seguimos pasando junto a Punta Meilín y frente a la Peña´l Bolu, una llamativa aguja, para llegar a continuación a la playa de Moracey, antesala de la más amplia playa de Espasa. Recorremos la playa por su paseo marítimo para cruzar el río Espasa que hace de frontera entre los municipios de Caravia y Colunga, para acceder ya en la margen izquierda al arenal de El Piñole, junto al barrio de El Barrigón.
Vamos ahora por una estrecha carretera entre casas, algunas cerradas por altos muros, que nos llevará a la nacional que se dirige a Colunga debiendo seguir por ella unos cientos de metros hasta un ramal que a la derecha desciende por entre las casas de La Isla para alcanzar la playa de La Isla, que evidentemente recibe su nombre del islote que tiene enfrente. Recorremos la playa hasta su extremo occidental y bordeamos la línea de costa por el estrecho pasillo que deja el muro de cierre de una casa. Justo después pasaremos junto a unas antiguas trincheras de la Guerra Civil que cuentan con un panel explicativo. Continúa la senda, siempre junto al borde del mar por El Pastote y El Barréu rodeando el núcleo de La Isla hasta la pequeña ensenada de La Güelga. Lastres desde la Playa de la Griega Abandonamos La Isla y volvemos a transitar entre prados y fincas ganaderas. Los acantilados empiezan a elevarse a nuestra derecha. Vamos dejando atrás las fincas de La Raposera y Campu Fernando y tras pasar frente al Güeyu´l Mar, una llamativa acanaladura en el acantilado por la que accede el mar, alcanzamos Los Tenreros donde hay una gran explotación ganadera. Al frente ya hace tiempo que vemos el monte de La Boronada que habremos de cruzar. Alguna solitaria mesa con bancos jalonan la senda en este tramo.
Por fin nuestra estrecha senda desemboca en un camino más ancho que le llega por la izquierda, procedente de Güerres. Seguimos por ella y pronto alcanzamos un mirador que ofrece buenas vistas sobre el tramo de costa que hemos venido recorriendo. El camino gana ahora altura con fuerza, ascendiendo por entre el eucaliptal del monte La Boronada. Alcanzada la zona alta llanea un tramo antes de iniciar un pronunciado descenso por la vertiente contraria, la que habrá de llevarnos a la playa de La Griega. Ya en la zona baja, de nuevo junto a la línea de costa podremos aprovechar para visitar las icnitas, las huellas fósiles de dinosaurios de las que algunas son realmente impresionantes por su tamaño.
La senda bordea ahora el arenal de La Griega, cruzando por un puente sobre el río Libardón. Seguimos ahora por la margen izquierda de la playa, saliendo de ella por entre las casas del barrio de San Telmo para alcanzar la carretera AS-257, que comunica Colunga con Lastres. Tomamos en ella a la derecha para seguirla en su discurrir sobre la playa de Lastres y tras cruzar el arroyo Frayón, entrar finalmente en el núcleo de Lastres, donde daremos por finalizada la ruta.


El diablu burllón y la güestia

Cuando les cures dáben-yos muncho pa San Antonio, o sea qu´ echaben ….y aquela vez no dieren nada al cura, dieren pocu, que otres veces dáben-yos corderos y cabritos y pollos y de tou, y aquel año no-y dinei, y  entó mandó al sacristán de noche dir a berrar per eses eríes como un chivu pa dicir qu´era  el diablu burllón, y entonces dicíen: “¡Ah, el cura mandó a….. nun sé cómo llamaben al paisanín….¡Pedru!-, echó a Pedru ´l probín-diz- a que d´di berríos per ahí que lu maten, -porque esos otros de esi pueblu d´arriba tiraben tiros a …. ande sentíin el chivu berrar, y verás cómo van a matar a Pedru, María” Entonces dicía:

El cura de Vega, 

cipreste de Ponga 

hui regalar al abad de Cuadonga

maniegu de leche, 

vallicu de higos,

higos tostaos y güevos maduros.

Dába-y muncha rabia al cura eso, sí. Esi cuentu tamién y lu hacíin al cura, sí…. El diablu burllón, hacíin …. ponfin unes calabaces con unos huracos como los güeyos y tou, y con una lluz dientro, y dempués poníin  una piértiga con un sábanu colgáu así pa la güestia, y poníin un pa un llau y  otru pa otru; cuando acababa aquel prendíase enseguida la otra. ¡Ah! , la xente estaba asustáu al  paecer  con la cuenta d´ese… la güestia, hasta qu´una vez ún  hi a estaba,  dice: “Pues ahora tengo yo de saber que….. “ y cuando eso dio-y una corría palos, no volvió a salir más la güestia, cuando-y  pegaren a aquel paisanu que andaba haciendo eso, sí, y berrando per onde quiera, berrando  per  onde cualquier mata qu´había que no entraba muncho la xente, ellí metíase dacual y ellí berraba como un chivu y así.

Atlas sonoru de la Llingua Asturiana.

V. El cordal oriental d´Asturies.



Romance en dialecto asturiano

Dexáime q´alegre cante

la “bendita Madalena”

y “¡ay! un galan d´esta villa”

y q´ al aire la montera 

con tal reflundiu la tire

que cuando baxe á la tierra,

en llugar de la picona 

solo apañe una rodiella.

Dexái que de gozu lláncie

un ixuxú en  ´ a Pasera 

que ´l  ecu repita ´n Seana

y contestáu en ´a Peña 

á la par que ´n Figaredo,

Ujo, Villayana y Lena,

al son de l´alegre gaita,

con trapiquinos  de fiesta,

á gálamos, al oillu,

la xente á la villa venga.

Dexáime gritar ó muerro….!

pos per lloca la mollera

tengo des que sé q´á Mieres

llega el Rey co la Princesa.

Aquí ´l soplu embalsamáu

que troca ´n xardin la Vega 

y fái se besen les plantes

cuando sele les solmena,

amorosu, co los rizos 

xugó, cuando neñu yera,

del q´agora ye ´l monarca 

q´España adora y respeta.

En Mieres calzó madreñes, 

vistió calzon y montera

con ramu de siempre-vives

que i dimos d´amor en prenda,

y hasta paliquin llevaba 

al colar por vez primera 

pe les calles adornáes 

de la ciodá de Fruela.

Hoy el rapacin d´entonces

ye un mozu q´á so presencia 

s´alegren los corazones

pos Dios en so bien se fuelga.

Hoy aquel neñu adoráu

ye de la española tierra 

el enfotu y l´alegría

de q´ estaba tan famienta.

La Corona de Castilla, 

la q´al sol sin brillu dexa

pos mas que rayos aquesti 

cunta proeces aquella.

firme, sin que taramielle

enriba de so cabeza,

sabrá llevar, como sabe 

llimir l´aceru so diestra.

En él en sos verdes años

s´afaya valor y cencia 

y per el bien de la patria 

mil veces y mil morriera.

¡Válgame ´l Señor San Pedro!

¡Válgame la Madalena!

Viva ´l Rey Alfonso doce 

y d´Asturies la Princesa.

Non diga que y´asturianu

el q´ á mirallos non cuerra,

nin quien arródie una seve 

por afayar saltadera.

Regatu, ponton, folleru,

sucu, bardiales ó presa

que pel camin s´alcontrare

la mocedá non detenga.

¿Blinca un galgu? -Pos el galgu

envidia la lixereza

del astur que ´n es montañes 

vió la lluz por vez primera.

Mil ixuxús per gañote 

(y non ye muncho ´n concencia)

serán los q´al aire asorden

cuando s´ entame la rueda.

Y si quixés la fortuna

que falatible lu viera 

y escuchás ´ lo que del alma

pruye por salir afuera,

diríai: Señor, si España

da gracies á Dios contenta 

porque la de San Fernando

llucir mira ´n to cabeza,

el pueblu astur, el modelu

de valentía y sofrencia;

el que por mote gloriosu

lleva la nostra Princesa,

en tí s´ enfota, y co ´l alma

en que tu imáxen s´alcuentra,

al cielu soplica homilde

que te depare la fueya 

mas gloriosa q´en ´a Historia 

del mundo miráse pueda,

y ansí diga:”Alfonso doce;

dignu de memoria eterna,

foi el ánxel de sos pueblos,

el amparu y providencia 

del probe y del desvalíu……!

en él s´afayó grandeza 

virtú, valor…… y utru sábiu

como ´l  utru Alfonso yera.

Lloró España apenadina

de tan xustu Rey la pérdiga,

grande la fexo y dichosa, 

foi bonu….. ¡benditu sea!”

Esto, Señor, deseamos 

cuando vicácanos tengas,

y non dudes que quien fala

el alma ye, non la llengua.

Volvi ¡oh Rey! á estos llugares,

d´apacible primavera,

onde ´l sol non turra á naide 

nin el friu á naide xela.

Aquí ´l cielu dadivosu

quixo q´al furar la tierra 

filones topás´el home

d´incomparable riqueza.

So la pelada montaña

en ´a cucuruta mesma,

fierro, carbon ó cinabriu

fai rellucir la piqueta.

¡Ay! el día que xiblando

rodiada de fumareda 

de Xixon salga la máquina 

y per Castilla se meta;

cuando desllombáu ´l Puertu

los pueblos astures vean 

y en el Musel mil vapores 

fáiga añáse la marea,

aquesi día, bon Rey, 

nin Francia, n´Ingalaterra,

nin Animania, nin Suiza, 

nin los Estáos d´América,

por mas que co ´l diañu escurran 

y cavilando s´ esmuelgan,

trabayu bonu i-os mando

pa ganámos la palmeta.

Adios, Señor, que la xente 

de miráte está famienta,

y ya griten en ´a danza 

“Viva Alfonso y la Princesa.”

Ansí-i falaría homilde

quien nacíu en ´a Pasera,

como Mieres, lu saluda 

gozosu

Teodoro Cuesta.












































































































 

Comentarios

Entradas populares de este blog

Asturias vista por Viajeros siglo XVI -XX

El ñeñu enfermu {Antigüa poesía Asturiana}

Riocaliente (Ardisana)

Aguino - Perlunes

Coya (Piloña). Fotos antiguas

Playa de Barayo

Manifiesto del Hambre

Entradas populares de este blog

La Esfoyeta (Comedia Asturiana)

Asturias vista por Viajeros siglo XVI -XX

Coya (Piloña). Fotos antiguas