Prerrománico Asturiano: (San Miguel de Lillo y Santa Mª del Naranco)

Textos:
-Carta á un  indianu.
-Con botón y sin botón.
-Refranes pa llabraóres.
-Pronósticos atmosféricos.

Imágenes Biblioteca digital hispánica  




Un asturiano ilustre las pintó con gráficas palabras: “Pobres y sencillas como el pueblo que las ha erigido, estrechas y reducidas como los límites de su patria, robustas como su fe,  toscas y desaliñadas como sus costumbres, graves y severas como su carácter, parece que encierran todavía en sus muros silenciosos el genio melancólico de la Edad Media. Hasta la agreste situación  que recibieron del instinto religioso  para hacer más solemnes las inspiraciones de la piedad, aumentan su prestigio y la veneración y respeto que inspiran á pesar de su pobreza. (Caveda. -Ensayo histórico sobre la arquitectura española. -Cap. 4º, página 118. Madrid, 1848).-
Palabras de Quadrado:
“¡Santa María de Naranco y San Miguel de Lino! ¡Monumentos inapreciables que ilustran un mismo suelo, una misma época, un mismo fundador, y que á su mérito relativo para la historia del arte, reúnen un tipo de absoluta belleza, digno de admiración  y de estudio aún en tiempos de más floreciente cultura! Providencialmente conservados, como para vindicar á su siglo y á su país de la nota de ignorancia y grosería, constituyen á la vez para Asturias, por su primor, una joya artística, por su antigüedad un blasón de nobleza; y recogiendo los espirantes rayos de la civilización goda, degenerada de la romana, los trasmiten al través de las densas sombras que separan ambos períodos, como los primeros albores de un arte nuevo, originalmente español y cristiano.”
Diciembre de 1883. Oviedo. 
Inscripción en la lápida:
“Cristo, hijo de Dios que…… y entraste en María sin concepción  humana y saliste sin detrimento, que por medio de tu siervo Ramiro, Príncipe glorioso y de la reina Paterna su consorte, renovaste esta habitación deteriorada por su excesiva vetustez y les edificaste este altar de bendición para honra de la gloriosa Santa María, en este lugar santo, desde la mansión de los cielos tu morada y para perdón de sus pecados. Que vives y  reinas por los infinitos siglos de los siglos. Día  23 de Junio del año 848” 
Estudios Asturianos. ¡(Cartafueyos d´Asturies). Fermín Canella Secades. Oviedo 1.886.-



Fundación de Nuestra Señora del Naranco.
Habiendo el rey D. Ramiro concluido tan felizmente esta jornada, se volvió para las Asturias, y en hazamiento de gracias edificó la iglesia de Nuestra Señora de Naranco en un recuesto, á cosa de media legua de la ciudad de Oviedo, el cual templo  dura hasta nuestros días tan entero, y de la misma manera que entonces fue fabricado; y según la obra  es maciza y firme, parece eterna;  y no por eso deja de tener un gran primor de perfección  proporcionada, y una consonancia y correspondencia maravillosa, y así la ponderan mucho los dos obispos de Salamanca y Veja; y Morales  encarece hasta su arquitectura: y tiene otra iglesia debajo  de firmísima bóveda y para entrar en la de arriba, se sube por unos pasos de piedra, que no muestran  poca arte y primor. Por las cornijas y capiteles de la obra están labradas en la misma cantería muchas doncellas, y es tradición que se hicieron labrar para memoria de esta suceso, y libertad del fuero de las Doncellas. Es muy grande la devoción que los de la ciudad de Oviedo tienen  con esta iglesia y con mucha razón por cierto, pues á ella acudían los reyes de aquella venerable antigüedad á pedir y recibir  mercedes de la Virgen; y debía de ser esta aldea de Naranco su recreación, pues tiene mucha arboleda, y el escorial de aquel tiempo, porque á cuarenta pasos de esta iglesia mandó el mismo rey hacer unos palacios para retirarse algunas veces de los bullicios de la corte á tratar de su alma:  y de estos palacios hacen mención los dos prelados alegados; pero no hay rastro de ellos en nuestros días que parece que estos reyes edificaban los templos perpetuos, y los palacios de por vida. 
Juntico á la iglesia y aldea de Naranco edificó el rey D. Ramiro otra iglesia, que llaman San Miguel de Lino, como escribe el obispo de Tuy, y la General del rey D. Alfonso, y no fue (como algunos dicen) mezquita de moros,  pues no estuvieron tan de espacio por esta tierra. Encarecen mucho los autores la lindeza de este templo, y con muchísima razón, pues en veinte pies que tiene de largo, y diez de ancho, en esto poquito hay capilla mayor, crucero, torre y coro alto y otros servicios, y cada cosa de por  si se muestra, y todo junto hace una lindeza maravillosa. Hay en el crucero doce columnas de rico mármol, repartidas muy ordenadamente, las mas son de jaspe muy bueno, que debieron de haber venido de las ruinas de la antigua ciudad de Lugo, ó haberse sacado de los palacios ó baños que para su recreación tenían los romanos en aquel lugar, de los cuales hace mención el rey D. Alfonso el Magno en un privilegio, por el cual hace donación de ellos, y de la misma iglesia de San Miguel de Lino á la catedral de Oviedo, en cuyo archivo se halla dicho privilegio, y su traslado en el libro  que llaman Regla colorada. 
Gran biblioteca Histórica-Asturiana. D. Matías Sangrador y Vítores. Carvallo . Tomo I.-
Oviedo 1864.-

Carta á un indianu
Queridu Xuan: tú non sabes 
lo que yo te echo de menos 
en estas noches llarguísimas 
que nos depara ´l inviernu.
Tú non puedes fegurate 
lo munchu que yo me acuerdo
de las horas gayasperas 
que co´los críos pasemos 
sobre ´l llar de la cocina, 
y  cuntando guapos cuentos 
al redior de las  panoyas 
y magustales tremendos.
Cuando güelven las xeladas 
y los vendabales recios 
nos arrinconan ´  ´ a casa 
que júi ayeri to ñeru
siento una pena muy jonda 
al sentame xunt´al jueu 
onde xugamos al tute 
y á la brisca con empeñu
 dando la pez y mayando
el tres á cada momentu.
¡Qué chanzas aquí gastamos, 
qué bromas aquí tuviemos!
¡Dios quiera que lluego güelvas 
á esti rinconín del cielo!
Mándami algunos papeles 
que parllen  d´esos magüetos 
que viven pe´ las malezas 
como corzos correnteros, 
y dimi si esi e ´l motivu
de que, en pára de ensurrentos 
ios llamen allá malvises 
sin cantar como los nuestros.
Tamién en otros pedióricos
que oyó lleer el mió ernu
lláman ios llatro faciosos 
llabrantes y filisteos…
(¡llástima de otru Sansón 
que ios  jendiera los güesos!)
No´se dirán co´la ronca 
esos porfiáos robecos, 
mocordios que non conocen 
lo que valen los iberos;
los que á Cartago y á Roma 
punxeren en grave aprietu;
los que ´ spacharen los moros, 
y al ambiciosu y mañeru
Bonaparte escalabraren 
con gran fortuna y aciertu.
¡Non, pes!… que se miren munchu
y anden con duciáu y tentu, 
que cuando algunu nos cuca 
paga so jocicu ´l pleitu.
….
¿Cuntarán esos manguanes 
que ya España val tan pocu
que se encuelle porque al monte 
vayan cuatro regoltosos?
¡Probes! ¡qué mal la conocen!
¡qué pocu saben, ¡coroyu!
la constancia y valentía,
la juercia y fe de sos mozos!
Asturias, la noble tierra 
que dió que rascar al moru,
y al romanu y al francés
non durme agora tampocu.
Ente los munchos jiyinos 
que allá joren animosos 
está ´l general Canella 
que e templau como elli solu
y da güenas escorzunas 
á esa xente del degorriu.
Yo, vieyu y tou non terrezo
echar un fusil al llombu
pa regala-ios, sin roña, 
trescientas llibras de plomu,
ó un jorcáu pa travesalos 
como al narvasu y al rozu,
ó alguna joce ó guadaña 
pa dir segando á lo tochu
munchas traidoras cabezas 
en ´as que falta migollu
Esa Cuba, rica perla 
engarzada en mar del trópicu
tien un café y una caña 
y un tabacu golorosu
que embuten en ´ a mollera 
jumu y espíritus llocos 
que la cáldian y la aturden 
jaciendo un mundiu á so antoxu
de visiones y pantasmas 
que muerren al primer soplu.
Cuba e guapa, fértil, rica, 
pero ¡ay! ea somantu hermosu
tien jiyos de muchas madres 
que piensan de muchos modos,
jaciéndo i grandes perjuicios 
con barullos y  trestornos.
Tema esos Estáos Xuntos
que atentos á so negociu
asistiarán la ocasión 
de metela lluego en bolsu.
Cudie de que no´la atrape 
esi yánkee codiciosu 
que ve contentu la mesa 
y paez jambrientu llobu.
España e so noble madre 
sea española del tóu
qu´el que aborreza á so madre 
nunca puede ser dichosu.
Viva en so ley, en so jabla,
en sos costumbres y modos 
y ella será afortunada
y dará envidia y asombru.
No ti  ´scribo más;  vo al monte 
(non como lladre-faciosu)
á cortar un carru d´árgumas 
pa poder tizar el jornu.
Conque, adiós; munchas memorias 
á Xuaco, á Lin y á Bartolo, 
á Xico el de la tía Maricha
y á Xulián el de Mosollu;
y tú recibi un abrazu
d´esti vieyu que ´stá llocu 
por vete per esta tierra…
que lo e 
Perico ´l Sordu.
El Oriente de Asturias. Domingo, 24 de Noviembre de 1895. Nº 547.-

Con boton y sin boton
En ´a Villa á 29
Quinta Pachu: Recibo
la tuya, y muncho me alegro
que pretendias illustrate
en ´o de los panaderos,
que ´si, ye un casu concencia;
pero vamos dexar eso
y falemos de elliciones.
Sí, Pachu Lleña, falemos, 
que hay un lliu, un regoltiju,
que el degorriu su lu entiendo;
pero ¡maltapin me vóltie!
(Dios me perdone si peco)
si en  isti asuntu, Pachucu, 
non veo yo de muy lejos.
Por muncho que se batalle, 
el Deputau que tendremos 
será el que quiera Pedal
como siempre, y voy creyendo
que semos unos pazguatos 
en Asturies, (yo el primero); 
siempre  estámonos quexando
de ´l cacequismu q´ él fexo
y mil diablures que fai, 
siendo ó non siendo Gobierno,
y ñunca se tien presente 
cuando allega un casu de estos.
Lo que diz Xuanín de Trigo, 
el xenru de D. Demetrio,
¿Qué fixo el Conde de bono
desque se asienta en Congreso?
Nada; y eso q´ ellí tuvo
abondo tiempu á facello;
¿Por qué entóncenes votalu
agora otra vez de nuevo?
Y tien razón, pero amigu
Pedal non piensa lo mesmo
y pretendi á todu trance
q´ á  les Cortes y lu ´nviemos.
Y á mió ver vá á conseguilo,
¡paez que está llegau al cielo!
tien tan arte el condenau
pa sostenese en so puesto, 
que vá dánosles en c… 
y vamos quedar riendo
y decii:”de más señor
que gústanos mucho eso”.
Además la xente suya 
trabayen á sangre y fuego
sin parase en barres y 
á tou el mundo dá empleos.
-“Fulanu-dicen á un-
vota al Conde Revilledo
y ansí podremos muy pronto
facer Mocipal á Telvo.”
-Fulanicu-á utru dicen-
vota al Conde y de Sereno
te daremos una plaza.”
¡Home! ¡qué mas! á Silverio
que como sabes tú bien 
y quitaron el pan nuestro 
de cada día fai poco, 
á solicitala jueron 
pidiendo yos perdonase
el dañu que y habien fecho
y que si yos daba el votu 
golvería al Untamento.
En fin, que si ahora ye poco
el dineru el presupuesto,
si empiecen cumplir promeses 
habrá que emigrar del pueblo, 
pos ´charannos ca multazu
que hasta vá tiemblar San Pedro.
Si los otros trabayasen,
pongo el casu,lo mesmo,
y juesen á les aldees 
y vos abriesen los güeyos 
como á min, que desque vine 
téngolos muy bien abiertos,
ó al  menos venido hubiese 
á los Campos Eliseos,
el  Miércoles pe la noche 
toa la xente del conceyo,
entóncenes Pachu amigu
saldría el Condín, non lo niego, 
paro como diz D. Llucas
había salir pe los pelos.
De todos modos si tú
y todos los compañeros 
quereis votar en concencia 
ó sea pa bien del pueblo,
creo que ye meyor que ´l Conde 
cualquiera puede facelo.
Elli bien probau  ´stá 
paez…..mudu de nacimiento
y á mi paecer engáñenlu
en toos los menisterios;
pos solo así se comprende 
que nos quitasen el cientro
telegrámicu, la ´scuela 
que ántes había de Comercio,
el que non se faiga nada 
aqui en ´a custión de puerto, 
y en fin, otres coses   que 
non recuerda isti momento.
Xuanín  Infiesta Civiella- de Facundo el de Mareo.
Lletres Asturianes. Academia de la Llingua Asturiana. Nº 90.-
Refranes pa los llabraóres
Cuando ye perezosu ´l llabraór, comeránye los ratos lo meyor.
El q´ara sin afondar, con poca grana ha cuntar.
Non dará la tierra munchu, como i echebn poco cuchu.
La tierra descansará  si en simienta hay varieá.
Munchu á la tierra i ha dar quien muncho i quiera sacar.
Pa que la tierra dé  muncu, mas q´en Dios fiate ´n cuchu.
El pan, sémalo ´n folléru, y el maíz en polvoréu.
El añu de muncha trona,  añu de muncha boróna.
Añu ´n q´ haiga muncha yerba, poca grana en ´ a panera.


Pronósticos atmosféricos 

Xinero

Cuando ye secu xineru verás fartucu ´l graneru.
Escaléz la ñieve al trigu, como la madre al só fíu.
Febreiro
Si en Febreiro llueve munchu, non te faltará güen cuchu.
Si la Candelera llora, el inviernu va ya fora; pero si non llora, nin dientro nin fora.
Marzu
Marzu de lluvies cargáu, fai  al añu disgraciau.
Cuand´oyas tronar en Marzu, da á les pipes con el mazu.
Cava y poda en isti mes si frutes coyer quixés.
Los rellámpagos y truenos en invierno, son señal de ñieve; y si son en Marzu, ye que golverá ´ tronar.
Tantes borrináes en Marzu, tantes xeláes en Mayu.
Cuando ´n Marzu hay vientos juertes y Abril ye moyau y fríu, síguelos alegre Mayu, llozanu siempre y floríu.
Abril.
Non pasará un mes d´Abril sin cayer xarázos mil.
Si en´ es Pascues munchu llueve ponte, llabraór, alegre.
Mayu
Los meses d´Abril y Mayu facen güenu ó malu ´l añu.
En Mayu ´l muncho calor, fai la coliécha mayor.
Mayu caliente y moyao, munchus bienes de cuntao.
Brises perénes en Mayu, d´abondancia son ensayu.
Ríos en Mayu mu enllenos, dicen q´habrá gordos truenos.
Xunu primeru.
La lluvia de por San Xuan, quita vino y non da pan.
Rellámpagos por San Xuan, castañes los pagarán.
Quién non salló por San Xuan, da muestras de folgazán.
Xunu prostreru.
Si quies coyer munchos ñabos, en ésti mes has semállos.
En tón ésti mes de Xuno, has llevar la foz en puñu.
Pasando la Maalena, tópes ya la ñuez enllena.
Hácia Santa Margarita, la lluvia, más que dar, quita.
Agostu.
Siempre que llueva en Agostu, lloverá miel y güen mostu.
Si por San Llorienzu llueve,  gran provechu facer puée.
Al acabar esti mes,  el granu ´n casa has tener.
Setiembre
Setiembre ye mes galanu pa ´l llabraor asturianu.
La castaña que bien céo, ha proballa San Mateo.
Madura ´l recimu Agostu,  y Setiembre trai el mostu.
Otubre
Si en Otubre sientes fríu, dái á la reciélla abrigu.
San Gálo señal te ha dar pa ´l ganao acorralar.
Noviembre
Cuando ´n Noviembre truena, la coliecha siguiente será güena.
El áyu finu,  por San Martinu.
Diciembre
El que semára por Santa Llucia, dála al diablo si cosa coyeria.
Si ye Diciembre moyáu, será xinero axelau.
Si Naviá cái en viernes, séma por onde pudieres; pero si cái en domingo, véndi los güés y metilo ´n trigo.
Munchu pan y muncha lleña en Diciembre, non empeña.-







































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