Llamas de Grado y Teixéu (Grado)

Textos.
-A Don Víctor Saenz.




Llamas de GradoSituado a 500 m. de altitud, bajo el pico de la Gallina. En él se conservan buenos ejemplos de arquitectura tradicional y una ermita dedicada a S. Ramón.

A Don Victor Saenz.

Diz un refrán cstellanu:

que “la salú non s´arrienda”.

¡Ay, Victor!,  por mió desgracia

ye la verdá pura y neta.

Aquí me tienes,  queridu,

panza arriba so la fueya,

cavilosu, enguruyau,

como llagartu e´na cueva,

con el  pasa-pan tomau

com´el Puertu cuando nieva,

sin dexar colar migaya

q´al estómadu de fuerza.

¡Quiero caldu?! … Por amigu,

de tal modu  se me pieslla

el condenáu gañote 

q´al llegar una gotera

a la nuez (que ye la cáspia 

de la manzana que Eva 

taragañó a Adán)

non entáme a da´la güelta

con un dolor de vidayes

q´escalabrau me dexa.

Sopes, fabes, fariñes,

anque gorollos  non tengan,

solo a mir´les  m´atrevo

afumar en ´a escudiella.

Nunca cuidé que de fame 

dar les boquiáes pudiera,

hasta agora q´el portazgu

paga la escupita mesma.

Dícenme que son enginies,

que ye la mayor llaceria

q´en el gargüelu d´un probe

Barrabás ponéi pudiera.

¡Ay, Victor! San Bras gloriosu

te guarde, libre y defienda

d´estos malditos gorollos

que fechos una pesllera,

por non decir tarabica

calabía o pasaera 

dan en presllar la garganta

sin topar llave maestra

con guardies que pueda abrila

pa que ´l agua colar pueda.

Non hay  remediu dalgunu

que yo,  amigu, non fixera,

nin  yerbatu en´ a botica

q´a lo  que sabe non sépia. 

Mas q´el Misal tien de fueyes,

y non te miento en concencia,

tengo yo de papelinos 

en q´el mélicu receta. 

Ya punxe mas cataplasmes

q´arrugues tien una vieya

en el rostru de la cara 

cuando pasa de noventa.

De les gálgares que fixe

perdí, queridu la cuenta,

pos paezco una carraca

siempre co´la boca abierta.

De dar tantu perdilubiu

tengo pulgando una deda 

y un calcañu en carne viva

que me duel, pincha y resquema.

Estoy como ves, mió probe,

d´afechu fechu una plepa,

como gaita sin roncón,

o punteru sin pajuela,

como muérganu sin fuelles,

como pianu sin tecla,

como flauta in furacos,

como trompón  sin cabeza,

como vigulín sin arcu,

como ´l arcu sin la cerda

o clarinete sin llaves…

ó coxu sin la muleta.

Por lo cual, queridu amigu,

por mucho que  yo lo sienta,

non pueo dir a escuchavos,

ya que tocar non pudiera.

¡Oh!, si esti mal del degoriu,

que poco a poco m´afuega,

pos cuanto mas  lu afalago

pa que sane, más m´aprieta,

me dexara por dos hores…..

com´un  galgu, a la carrera

diría,  de les Antorches 

a oyer la marcha soberbia.

Dái, en acabando, a Carlos

la más  franca ´norabuena,

y que a no estar en´a cama 

yo en presona se la diera,

que ya sabe que los músicos

queremos a quien profesa

cariñu  al arte divinu

q´alivia ´l alma de pena.

¡Divinu! pos pon al home

de Dios en correspondencia,

cuando en  dulcísimu cantu

el corazón fai de  llengua.

Esto digo porque hay xente

q´en  conociendo una negra 

y deprendiendo una danza 

de memoria co la lletra, 

ya se crén  ¡Valgalos Xudes!

con tanto saber y cencia 

como ´l que empezó de neñu

y a peinar canes empieza.

De ciento…..noventa y nueve

dan mil taches d´una orquesta,

cuando en vez de buen oídu

solo tienen bona oreya…..

Non quiero seguir, queridu,

pos m´enrita esta materia 

y d´ escribite egachau

tengo algo de cerviguera.

Po lo mesmo non contesto

a Fermín el de Canella,

q´á estar bonu ya i daría 

a la so carta rimpuesta.

Mil coses a los amigos,

y tu ya sabes t´aprecia

quien queda faciendo gálgares 

pa sanar……..

Teodoro Cuesta. 9 de Febrero de 1870.-


































































Teixéu. Localidad del concejo de Grado y perteneciente a la parroquia de Santianes. Está situada a una altitud de 400m. En la actualidad cuenta con una población aproximada de 13 personas y 10 viviendas.




































































 

Comentarios

Entradas populares de este blog

Asturias vista por Viajeros siglo XVI -XX

El ñeñu enfermu {Antigüa poesía Asturiana}

Riocaliente (Ardisana)

Aguino - Perlunes

Coya (Piloña). Fotos antiguas

Playa de Barayo

Manifiesto del Hambre

Entradas populares de este blog

La Esfoyeta (Comedia Asturiana)

Asturias vista por Viajeros siglo XVI -XX

Coya (Piloña). Fotos antiguas