La Güeria de Urbiés (Mieres)
Güeria de Urbiés. Conjunto de núcleos de población (La Flecha, La Vallicuerra, El Cantu, La Faya Verde….) perteneciente a la parroquia de Urbiés, en el concejo de Mieres. En el lugar se conservan abundantes muestras de arquitectura tradicional, como casas antiguas y cuadros, con tejado de llábanas o mezcla de teja y llábana, y enormes dinteles algunos decorados con grabados. En sus cercanías se encuentra la Mina El Mosquil.
Camín vieyu
Jozau del agua, pedregosu y jechu una llástima, naciéndo-i gorvezas, cardos, gromos, xunclos y bardos por todas partes, vese ´l vieyu camín que traviesa la pindia cuesta.
Ya casi nengún se acuerda de elli, nin pa dicir “per ellí pasé pero yo más de una vez, me acuerdo de sos güenos tiempos, y subo como puedo, atayando, porque eso sí, los caminos vieyos tenían esta ventaya, que acortiaban el viaxe, anque hubiera que llegar afanosu y puxando á lo altu.
Pero lo de atayar e lo de menos. Cuando yo subo per aquel camín, e pa tener el gusto de recordar cosas y personas, unas que pasaren pa non golver, otras que anque se joren muy allá alantrón, dexárenmi la ´speranza de golver el día menos pensau, y travesar comigo el vieyu camín.
¿Que to jacer más que querelu munchu? Compárolu al llibru “scollíu co´´l que pasa ´l tiempu sin sintilo.
Asimesmu vo de muncha parola co´´l otru yo, filoxofiando llanamente, axuntando y separando ideas, deslligando y atrapando. E trabayu corriente que se apriende desde rapacín.
Hay nada más curiosu que ve´las güeltas que da ´l mundiu, como diz Ramonín de Xuanón? Si á la feria jomos nada de más jaciemos con enteranos bien de lo que en ella había. El camín vieyu, ´szarapiau y tou, siempre ´nsiña algo. Por eso yo lu quieru tantu.
El camín vieyu traemi tamién á la memoria cosas que non vi, y llévame á querer y respetar lo pasáu.
Esi camín, más vieyu que Pizgaya, contemparaniu de las corizas y el jollicu, del calzón cortu y la montera, merez que lu recuerden con estimación, como á estas prendas, como á los pasos de escalera y soleras gastadas, porque elli nos trexo co´ l´ trabayu de nuestros antepasaos la descansada carretera, los automóviles, el camín de jierru, y que s´oi cuantas cosas que á todas horas emponderamos.
Vede ahí por qué e una tochura el riinos y jacer burlla de los caminos y cosas
vieyas……. En cuantu preguntemos á nuestro alter ergo, dirános que merecen tou nuestru respetu y admiración; porque munchu de lo nuevu, herencia e de lo vieyu, y herencia muy estimable, porque requiría trabayos munchu más recios que los de ahora.
A. González Abin. 1911. Antoloxía de prosa bable.
Xosé Lluis García Arias-
Comentarios
Publicar un comentario