Soto de Luiña - Pramaro


Textos:
-La gaita de Anton del Aire.
-Oda I del libro I de Horacio.

Soto de Luiña:
Lugar y parroquia del concejo de Cudillero. La parroquia es de 11, 5 km cuadrados y 520 habitantes. Comprende los pueblos de Albuerne, Llanorrozo, Pandiello, Prámaro, San Pedro de la Ribera, Soto de Luiña, Troncedo y Valdredo. Festeja cada 8 de septiembre a Nuestra Señora de la Humanidad y el segundo domingo de octubre a la Virgen del Rosario. La parroquia de Soto de Luiña se separó de San Matín de Luiña en el siglo XVII. Soto de Luiña se encuentra a 10 m de altitud y a 10 km de la capital del concejo. Tiene 172 habitantes. Su situación, en el centro geográfico del término municipal, y la inquietud cultural de sus gentes, defensores infatigables del conocimiento o reconocimiento de su rica historia y de la restauración de su patrimonio arquitectónico, que convierten esta localidad, simbólicamente , en la capital de la zona rural del concejo. En  esta recuperación tiene cono eje la iglesia parroquial y la casa rectoral- hospital de peregrinos " uno de los más notables conjuntos barrocos  eclesiásticos del Principado" al decir de Joaquín Manzanares, cronista oficial de Asturias.  


La gaita de Anton del Aire.

Ya ye moi feo pa d´ir 

les neñes á sos llogares

q´vienen amesoriar

´n compaña de sos maes,

pa un siñor, ricu, moi ricu,

q´tien pesetes bastantes;

ya ye moi feo pa q´elles 

dexen solos los payares,

y non trabayen lo mesmo

q´lo fixeron dies antes,

pa que l´home bonu bonu

q´tien moches heredaes.

A él deixen l´s tierruques

y allegres ya todes vanse,

quedando ansí les mesories 

pe ´l payar bandonaes.

¿Por qué los mozos tambien

ya fuelgen sin cos manales,

y entonen pe les caleyes

moches y bones tonaes?

¿Por qué la andecha non sigue

que toavía non ye tarde,

y quedense los preseos

sin q´los ximielgue naide?

Ye q´hay folixa moi cerca

del puebliquin d´olivares,

y acode allí mocha xente

pa ver los mexores bailes;

bona foguera, bon vino,

de los mas ricos manxares,

mozes regustes y fresques

q´danzen co los rapaces,

y vieyos q´cunten cuentos 

de moi lexanes edaes,

riúnense co los neños 

q´miren con güeyos grandes

aquel inmensu xentíu

q´s´ fuelga alla á sos anches.

cuando allí s´mosca el sol

y con l´cuela la tarde,

vese como hostia sagrada 

la lluz de lluna grande,

q´ illumina el castañeo

co los colores brillantes.

¡Ay! la postrer noche de Agosto

ye como l´gloria imaxen,

per aquellles maravilles

que en aquel llugar s´pasen.

¡Cuantes coses allí ocurren,

cuantes coses moi sonaes 

pasen en aquella noche 

y viven siempre gravaes!

¡Qué nacidu non se plasma 

en aquel sitiu al mirase,

cuando toca allí la gaita 

el bonu d´Anton del Aire!

El gran Anton ye un gaiteru

q´vive como on monarca, 

y ganas´mochos cuartos 

cuanto mas la xente baila;

gasta montera picona

q´ lleva segun so usanza,

y pantalon moi cortin

q´dai mochísima gracia.

Ye garbosu en l´andar

y cucu como una sabia,

coye bones talangueros

per “La fonte de la Plata”

delgun q´outru domingo

cuando vien solu pa casa.

El trai un tamboriteiru

q´ ye so mayor compaña;

va con ´l per todas partes,

per dunde quiera que vaya.

Per Santiago l´formigueru

conocenlu ´n la comarca,

y echa moi bien la presona

sin q´ naide casu faga,

porque tien ya sos añucus

y ya d´  neñu s´pasa

El rozu baxo d´l monte 

q´ n´l  castañeu s´halla,

pronto yai prenderan juegu

pa empezare la algazara

q´l bon Anton con Santiagu

entamen ya la bullanga.

Los redobles d´l tambor 

con los q´la gaita llanza,

dan prencipiu á la foncion

q´á todos admira y plasma;

ya per galanes forciudos 

y mozes d´mocha talla

prencipia la xiraldilla,

q´ concluye á la alborada,

ansina se fuxe ´l tiempu

sin sentise na so marcha.

¡Bien haya Antonín d´l Aire 

y la so gaita, bien haya!

Mas todo lo q´allí hay

non pode hacer comparanza 

con l´s tonaes q´Anton

una tras d´otra ´l ´ntama.

Sopla forte,  y forte sopla,

y cuando ve q´s´cansa,

engareta ´l so gargüelo

con ´l zumo d´manzana.

Cuando ´l probe taramiella

y l´s palabres non casa,

sigue soplando y más sopla,

y d´soplar nunca para.

Cuantos sospiros moi tristes 

d´ so pecho s´soltaban,

mezío co l´s sonates

q´al  estrumentu arrancaba.

¡Cuantes cosines secretes 

q´ l´ home sempre l´s guarda,

salier ´n gran tropel 

co los sones q´ entonaba;

era ansí so gran consuelu

quitar les penes del alma!

El, como dixo un lletrau

q´goza d´mocha fama,

ye el  Orfeo d´ista aldea

q´ á los mozinos amansa;

non s´molieron mil veces 

nin pasó forte disgracia 

per dunde Anton toco el fueye

en  les noches de xarana,

pos todicos lu respeten 

porque ye bonu y tien gracia.

En noches d´agarramientu

q´tembló la neña ´n casa,

fo Antonin ´ll salva-vides

pa d´tantu mal librala,

y supo tocai ´l fueye

lo mesmo q´aquel q´canta,

paces poniendo  ´ntre mozos

y á ella dexandola ´n calma.

Parez q´hasta fai millagros 

Antonin co la so gaita,

y hay  quien lu llama sin aire

y abondo y sobra y abasta.

So moyer ye moi destinta 

d´l cuantes paríes haya

per acullá y per aquí 

donde alcanze la merada.

Ve ella á toes l´s mujeres 

con una gaita ben mala,

y ella q´les tien á pares 

toavía noi agrada.

¡Dios d´ Antonín el reposu

y dei mochísima calma 

pa soportar aquel diablu

q´lu marea y lu mata!

No ha mucho per Ollivares 

con cansanciu caminaba,

á ver aquella foguera 

q´d´neñu m´allegraba.

Oyí al gaiteru tocar

dándose mocha emportancia,

pero vilu, y bien noté

del bon Antonin la falta.

Oyí con muchu disgustu

lo q´un vieyu relataba 

d´aquel  graciosu gaiteru

q´ ya la tierra lu guarda.

Ralatome les veyures

d´aquella xente malvada,

mas non me prestó la noche

como cuando Anton tocaba.

Sigue lo mesmo el jaleo,

sigue lo mesmo la chanza,

y parez q´non se ve

la xente tan animada; 

y es que la gaita de Anton

pe el aire desparramaba

algo de cosa devina 

q´ hay poco ´n  presona humana.

Víctor del Alba.

la gaita de antón. 

La ilustracion Gallega y Asturiana. Madrid 8 de Octubre de 1881. Nº 28. Tomo III.-



Oda I del libro I de Horacio

Mecenas atavis……

¡Oh Mecenes, d´antíguu y de ral bierzu,

Y mió  dulce corona y el mió arrimu!

Háylos que tienen gustu d´empolviase,

Andando en carricoche al xuegu olímpicu;

Y el regolver ´natróque en sin raspiallu,

Diendo á todu cuerrer, y el trunfu dinnu

Abasta pa facellos unos dioses 

Y dayos de la tierra el señoríu.

Al un, si alzallu hasta el mayor emplieu

Apórfia á tema el pueblu movidizu; 

Al utru, si pesllás dientro del so horru

Les colleches del terrentoriu Libiu.

Al contentu sallando lo sos heros 

Nin de muches riqueces col envizcu

Farás, qu´, asustadizu navegante,

Váiga pel Mirtu mar ni en barcu Cipriu.

El mercader, de miéo al airón ábrigu,

Qu´encrespa los cachones del mar d´Icaru,

Apondera    los campos y el sosiegu

Del so llugar; desqué coló el peligru,

Elli, que de ser probe non tien vezu, 

Ígua de sos navíos ´l estropiciu

Haylo que non disprecia el vino aneyo,

Nin del día pasar daqué, espurriu

So un verde albórniu, ó de sagrada fonte 

Xunta al suave burbur del güeyu mismu.

Munchos hay que yos gusten los soldaos;

Del clarín con trompetes al toquíu,

Y les guerres, de qué les probes madres 

Arrenieguen con todu el so sentidu.

De so muyer dexando los falagos 

Pásalo el cazador al aire friu,

Qu´echen sos perros una córcia, ó fure 

Les recies redes xabalín corridu.

A mín les yedres, que coronen sabios,

Mécenme con los Dioses del Empiriu.

El frescu rebollár, les sueltes dances

De Sátiros y Ninfes en corillu

Sáquenme d´ isti mundu. Si so flauta 

Non me la niega Euterpe, y sin desviu

Polinnia me purriés  la llira Lesbia,

La que Safo tocó, y Alceu, y Píndaru,

Algamará mió frente á les estrelles

Si me cuntes como un poeta llíricu.

Juan María Acebal. La Ilustración Gallega y Asturiana. Tomo III. Madrid 18 de Enero de 1881. Nº 2.-













Soto de Luiña
Parroquia del concejo de Cudillero en la que además cabe destacar el Hospital de peregrinos, relacionado igualmente con el Camino de Santiago. Este antiguo Hospital constituye uno de los escasos ejemplos que se conservan en Asturias.
Obra del siglo XVIII, reproduce el modelo de casa noble rural asturiana. Se encuentra situada a unos seis metros de la iglesia y separada de ésta por el trazado del antiguo camino real. 
De planta cuadrada, se compone de bajo y piso alto, con cubierta a cuatro vertientes. Contaba con edificios anexos desaparecidos: horno, pajar, hórreo, panera y antojana.
Como característica podemos señalar los frescos al temple que decoran la casi totalidad de las habitaciones. En la planta baja hallamos unos pequeños cuadros que representan figuras de santos cuadros unidos entre sí por guirnaldas de flores y frutos. Todo ello dentro de un claro estilo barroco popular. Lo más relevante de la construcción a nivel decorativo es el friso en piedra que recorre el muro de la fachada en su parte superior e inferior. Las tejas aparecen dispuestas a cobija. Sufrió diversas reformas desapareciendo en el siglo XIX el corredor del  lado Sur. En el año 1983 se hundió gran parte de la cubierta del edificio, procediendo la Junta Parroquial de Soto de Luiña a la restauración del inmueble con ayuda de la Administración del Principado y el Arzobispado de Oviedo. 

















Albergue de Soto de Luiña












Albergue de Soto de Luiña



































Iglesia de San Martín de Luiña
Se localiza en el lugar de Escalada, barrio de la parroquia de San Martín de Luiña. Es un templo barroco, realizado a principios del Siglo XVIII sobre el solar de emplazamiento de un edificio anterior medieval, del que no se conservan restos. Fue levantado entre 1718 y 1726, apareciendo inscrita la fecha de 1726 sobre el dintel de la puerta principal. En la primera década del siglo XIX se construyeron los pórticos que protegen a los pies de las naves, las tres portadas del templo. A mediados del siglo se erigió la torre campanario. El edificio sufrió reformas en el siglo XX, y en 1964 la cúpula primitiva de la torre, seriamente dañada durante la guerra civil, fue sustituida por el actual remate. Presenta tres importantes retablos barrocos del siglo XVIII. 

























































Cepedo
Casería de la parroquia de San Martín de Luiña (Cudillero). Tiene 24 habitantes. Este pueblo separa la parroquia de San Martín de la de Soto de Luiña y en sus proximidades se encuentra la playa de San Pedro de la Ribera o de Bocamar y el valle de Las Luiñas.




































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