Sierra del Cuera-Alles La Borbolla. -
Textos:
-Fraternalmente.
-La sentencia de Pachu.
-El ferreru de Castiellu.
-Los figos de San Miguel.
-Diálogos de la quintana.
-Vida ´n Monte y Cuera.
-Fraternalmente.
-La sentencia de Pachu.
-El ferreru de Castiellu.
-Los figos de San Miguel.
-Diálogos de la quintana.
-Vida ´n Monte y Cuera.
La sentencia de Pachu
Seis díes, féxolos hoi,
qu´esti probe Pachu está
encierráu en calabozu
y de mi non hai piedá.
Sois felices de verdá
los que me veis y non tais,
porque habiendo libertá
naide vos pue facer ná,
y, al menos, expansionáis.
Pero yo qu´aquí metíu
más que triste, aflaquecíu,
porque me dio una llocura…..
¿cómo tará ´l mio sentíu?
¿Cómo voi a consolame,
si por robar dos gallines,
en casa del señor cura
ahora quieren afogame?
Señor cura: Usté que pue
de Dios sacame ´l perdón,
pa que non me cuelguen vivu,
tenga de mi compasión,
que tengo muyer y un fíu
y si afueguen al patrón…..
¿quién yos catará ´l cocíu?
¿Vendrá del cielo ´l remediu
pa de la soga librame?
¿Nu habrá un términu mediu?
Pa nesti sitiu encerrame
¡non sé que te diga, Pachu!
Si no-y albanda al alcalde
aquel corazón de machu,
acaba por afogame.
Ai, qué mala tentación
me dio a mi, el otru día,
“y sin ser con picardía”
voi cuntavos como foi.
Diba ser la romería
nel pueblu, de San Antón,
y estes llocures qu´hoi día
mos dan ensin ton ni son,
porque diciendo verdá
el facer tal meriendón
maldita falta facía.
¡Cuantó a mi más me valía
que m´hubiera dao un torzón
anque perdiera un riñón
que facer tal azaría!
Axuntémonos Pedrón,
el fíu de tía María;
Baltesar de Rosalía,
yo, Gaspar y Ramonzón.
Gaspar que nunca descurre
namás qu´ en too lo peor,
díxomos él: -San Antón
esti añu cai en domingo;
con un par de gallos grandes
o gallines, ye lo mismo,
si d´acuerdu estáis toos
celebrámoslu, pa cinco,
comemos como pa dos.
¿Qué dicéis?
Quedaron toos
sin saber que-y contestar,
y dixe yo: -¡A Gaspar!
eses gallines o gallos,
¿a ónde los quieres catar?
Y tan tranquilu dixo él:
-¡Somos cinco, vamos char
cinco fabes nun sombreru,
y aquél que-y toque sacar
la que yo voi a marcar
una cruz con lapiceru,
aquél, sin poner un peru,
tien que les dir a robar
a casa ´l cura ´l llugar
que tien llenu ´l gallineru.
¿Tais dispuestos a xugar?
Empecemos a mirar
yo, pa Ramón, él, pa Pedro,
y Pedro pa Baltesar,
y en lo menos diez menutos
naide acertemos a hablar.
El casu foi qu´aceptando
saquemos en condición,
que ´l que-y tocara robar,
fuera Pedro o fuera Antón,
allí tol mundo a callar.
Empezó Pedro a sacar
la primera faba, sin cruz.
Saca otra faba Ramón,
sin cruz tamién, saco yo,
y según abro la mano
salta Gaspar: -¡Yá cayó!
Foi tal golpe ´l que me dio
y fuerte de tal manera,
aquí, metá ´l corazón,
que si non ye por Pedrón
que m´amparó na pernera
yo paime que se me baxa
el almuerzu a la culera.
Como yera condición
elnon poner delgún peru,
marcha esti probe Pachón
más triste qu´un pordioseru,
y saltando mui rastreru
una estaquera qu´había
sin pisar casi nel suelu
y alendar non se m´oyía,
fui derechu al gallineru.
P abrir ansí un ventanucu,
llevanté una palanquina,
y namás meter la mano
ya tropecé una gallina.
Saquéla con precaución,
y güelvo entós enseguida
repetir la operación.
Y cuando yá les tenía
fuera les dos de caxón
sin que mosca me sintiera,
vino un demonio un perrón
y, ¡zas!,ensin son, nin ton,
ganchóme pola culera.
Empecé a dar unos gritos
de nerviosu y d´aprisión
-pero sin saber quién yera-
y dixe yo: -Señor Cura
nu apriete tanto por Dios
que si cuesten a dos duros
pos págo-y por ca una, dos.
Yo que suelto les gallines
y al char les manos atrás
apalpo aquella cabeza
algo mayor qu´un cabás,
dixe yo: “Adiós culera
hoi cénate San Tomás”.
Colos gritos que yo daba
polos dolores tan fuertes
según el perru apretaba,
baxó ´l cura, y la criá,
ella con candil de sapu
y el cura cola cayá.
Y al veme a mi, dixo ´l cura:
-Hoi zámpote la asaúra;
morico, trailu p´acá.
Y arrastru féxo-y llevame
y encierróme nel corral.
Por llevame ´l perru arrastráu
aquel peazu namás,
fijáivos cómo me ponxo
la culera por detrás. (Se vuelve espaldas al público y enseña la culera toda rota)
Mandó llamar dos ceviles
y con ellos, don Morral,
que ye ´l Alcalde más burru
que nació en tol arrabal…
y acordaron afogame
ensin formar trebunal
siguiera pa sentenciame.
Y gan güenu, el monaguillo,
que ´l puercu, en vez d´ayudame,
aquel peazu animal,
pegóme con un ramal
al tiempu dir a encerrame.
Atenme con esta soga,
(señala con la cuerda que está colgada)
y ordenen que me traxeran
al calabozu más malu
qu´aquí na cárcel hubiera.
Y ahora miráime: aquí toi.
¡Ai, Pachu, si Dios quixera
qu´a Morral y al cura xuntos
el tabardillu-yos diera
y amanecieren defuntos
pue qu´a ti te charan fuera!
Mirai qué ranchu me dan
desde que toi aquí presu,
(señala el pan que tiene encima del banco)
agua, pa moyar el pan,
y detrás, roye esti güesu. (coge el hueso)
Tando aquí d´esa manera,
cualquier tien gana comer
sabiendo lo que-y espera
mañana al amanecer.
(Tira el hueso y llora. Al mismo tiempo se oye tocar las campanas. Se levanta)
¡Ai, San Cipriana, yá toquen
a defuntu les campanes,
yá nu esperen a mañana,
pa que yo con estes manes (levanta los brazos)
faga al mio neñu galanes
y abrace a la mio Xuana!(llora)
¡Adiós, Xuanina del alma!
Ten del mio neñu cuidao
y adiós pa siempre xamás
que según lo veo enfilao
con Pachu non duermes más.
¡Adiós vecinos! ¡Adiós vecines!
Mirái qué me van facer
por tan sólo agoler
y apalpar les dos gallines. (Pausa)
Pos… non quiero que Morral
cuelgue la soga a esti Pachu;
si tien corazón de machu
y el cura non ye formal,
que los metan nun corral
que Pachu tá tien valor
pa facelos picadillo,
al cura, al monaguillo,
y aquel toru comeor.
Pensélo, y fuera temblor.
Cuantes qu´ a esti cuartu lleguen
con esti besan el suelu (ensaña un palo)
sin tener d´ellos consuelu
primero de que m´afueguen.
Y yá que les dos gallines
zampales non me tocó
sentenciar, tolo que quieran,
pero la soga aquí no.
(Se tira furioso a la soga y la arranca).
Monólogos. D´Anxelu.-
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La vida ´n Monte y Cuera
Hacia ´l mes de mayu depués de sembrar el maíz subíase pal monte col ganáu. Pela mañana muy tempranu apreparábanse las cosas de más necesidá pa llevar. Enos caxones o alforxas del burru metíase la desca, las cazuelas d´echar a nata, los arnios y presugos, la mazadora, el candil, l´orinal y las mantas. Encima diban el gallu y las gallinas, que se amarraban pelas patas de dos en dos.
Los hombres col zurrón y el palu salían delantre colas vacas y los xatros, llevando la guadaña, la pradera, los martillos, el gachapu, la pala dientes, la joceta y los cordeles. Las muyeres subían la triguera cola comida, si había un críu chicu llevábanlu ena cuna con un rueñu ena cabeza, pero si era un poco más grande lu llevaban los hombres en zurrón. Los rapaces encargábanse de los rebaños d´oveyas. El gochu era ´l más difícil de llevar, dexábase sin cebar el día enantes pa qu´obedeciera al oír ruxir el calderu, y había que refrescalu con agua pel camín de tarde ´n cuando pa que no s´ajogara col calor. Cuntan las muyeres d´enantes, qu´una vez diedo pa Cuera pel Valleyu l´Agua, salvaren un gochu echando-y una botella d´ aceite pencima por no llevar agua.
Unas dos horas y media llevaba subir la “recua” al Valle. Al llegar, las muyeres barrían la cabaña, cerrada dende l´añu enantes, mientras, los rapacinos traían agua y justes de fresnu pa jacer la patacada pa comer.
Soltábanse las gallinas, qu´apenas se tenían del maréu del camín, y el gochu metíase al cubil. Los hombres agospedaban el ganáu y segaban el verde que traían a paxaos pala primera ración de las vacas, y después de comer diban cola joceta a cortar jellechu pa mullir, baxándolo a cargas con un sacu de capiellu ena cabeza.
Una vez que las vacas acababan el verde de los praos del valle subíase pa Cuera, pero las oveyas y cabras no podían pasar hasta ´l venti de juniu una linia a derechu.
Unas dieciocho cabañas había ena vega Tornallás con otras tantas cuerres y algunos bellares y cubiles. La vida allí, era de güena avenencia ente los vecinos. Los rebaños escurríanse pela mañana dempués de mecíos, los corderos y cabritos mandábanse pala corderera, qu´estaba al llau contrariu de los pastios de oveyas y cabras pa que no las mamaran, cudiándolos siempre de los enemigos más temíos del puertu: la zura y el llobu. Los críos barrían la cuerre con un terenu y cerraban el portiellu con un viescu. Las muyeres jacían las llabores de la cabaña y mientras cocía ´l pucheru diban al Jaedu a por una carga de lleña. Después de comer sentábanse a la sombra tras una parea a remendar la ropa, sin oír otros ruxíos qu´ l grazñíu de las grayas o el cantíu d´algún pollu que ufanu cudiaba las gallinas que pastiaban pela Vega Vieya, colas crestas colloradas y las plumas brillantes como l´oru.
Cuando llegaba la tardi la vega era como un jervideru. Oíanse cientos de lloqueros de vacas, cabras y oveyas, que paciendo pelos alrediores esperaban que l´amu las llamara: y baxaban a carrera tendía hacia la cuerre, onde yos daban a llamber un pocu sal nun saleru jechu de sayal.
Acasu lo peor de la vida ´n Cuera jora cuando orbayaba y baxaba ´l nubláu tantu que no se vía la mano que poníase delantre la cara, jeciéndose difícil la llabor d´enlloer el ganáu. Col orbayu coxíanse grandes moyaduras que a veces ensugaban encima por no tener casi ropa que ponese.
Porruanos so jabla y sos costumbres.
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