Ruta circular Tuña -La Silva- Tuña. (Salida con grupo de montaña las Xanas).
-La Cuelma.
-Romance de la Danza Prima.
-Romance de la Danza Prima.
Dibujo de la Ilustración Gallega y Asturiana. |
La cuelma
Quien non diga viva Sieru
ha de paga-y el portalgu:
y d´un torollu, si non
vien a besa-y los zapatos.
Vilu yo na romería,
fosqueru, arremolináu,
envolvía la moyera
en un pañuelu floriáu,
con calzones de Segovia
y aguyetes de a dos cuartos,
y la montera picona
entornada pa un llau,
que otru Roldán parecía
o el sobrín de Carlu Manu.
Puestu el primeru na danza,
patrás y palante andando,
perezosu y galbaneru,
sollivia el cuerpu llivianu
como se mez al ñordeste
vara verde d´avellanu.
Ya s´arrebalga de piernes
y detién diez aldeanos;
ya otros diez d´un emburrión
dexa nel suelu zampaos,
o ya en mediu de la rueda,
como na corrada el gallu,
erguíu se pon, y un viva
que saca de los calcaños
llancia de la boca fuera,
con que a toos tiembla el cuayu.
Naide gurguta; y él solu,
dueñu de tou el cotarru,
echa ixuxús y reblinca
dando vueltes al so palu,
- Los mozos de la ribera
que na esfoyaza cantaron,
los que lleven ena fiesta
con relicarios el ramu,
los que diz que son valientes
porque non cansen en sallu,
los que pela nueche ponen
a les moces el carbayu
y galantien pela aldea
de sidre y castañes fartos,
¿ónde tan?, ¿qué se fixeron?
Vengan equí con mil diablos.
¿Ni a ver siquiera s´atreven
los ñudos del mio verdascu?
Non se escondian y el que quiera
medir lo que tien de llargu,
que mire entientes mio cara
y eche hacia mín un rebalgu;
o si non, que a la so moza
más non siga los calcaños,
nin ñunca ablanes y ñueces
y-traiga de los mercaos.
Yo diré-y que yé un enxencle
enos focicos metanos,
buenu pa comer boroña,
pero non para dar palos.
Ansí dixo el farfantón
mirando pa tolos llaos,
con una risa fisgona
y una cara de los diablos.
Diba char un ixuxú
nel so coraxe enfotáu,
cuando Xuan de la Rabera,
rapaz de puños y cuayos,
caliente y de bon calter
y probáu enos trabayos,
fartu de tanta falancia
y por otros azuzáu,
sin ser ya dueñu del fuelgu
y un pocu arremolináu,
da dos pasos hacia alantre
con el palancón terciáu,
y arregañándo-y el diente
míralu derriba a baxu,
y fala-y d´aquiste mou
como quien non tien cuidau:
-Non nos vendia tantes ronques
nin ande tan llevantáu,
Pericón de la Maruxa,
el fíu del madrilanu.
Por más que llevante el gritu
y faga equí d´ espantayu,
tantos tien comío crudos
como cocíos y asaos.
Ya vi yo medir el suelu
otrus un pocu más altos;
baxe el tonu y non s´ atufe
el demoniu del mazcayu;
que ha topar en mio concencia
la forma del so zapatu.
¿Non t´ alcuerdes que te dieron
con llombardaes el pagu
la nueche de la foguera
ena fiesta del Rosariu?
¿Y que allá na mio quintana
unos mozos te torgaron
arrimándote la cesta
y solmenándote el cuayu?
Pos lo que entonces pasó
puede repetise hogañu.
Y ansí como equí me ves,
delgaducu y pequeñacu,
de les tos faladuríes
fago yo tan pocu casu,
que non se me da por elles
un ochavu segovianu:
muera Sieru, muera el gochu
qu´equí llevanta el verdascu.
Diba seguir el rapaz,
vinagrientu y afumau,
cuando encima d´elli va,
más d´improviso que el rayu,
Pericón el de Maruxa
aventando espumaraxu.
Al topase los dos mozos
y cruciar los dos verdascos,
al restallar en el aire
como cuando quema el tascu,
la xente s´arremolina;
escuéndense los rapazos,
apelliden les muyeres
ablucaes per el campu;
ponen el gritu nes ñubes
los del ún y el otru bandu;
y emburriones y carreres,
y homes que anden amoriaos,
y calcañaes y cestes
que van per el campu abaxu
colos prunos y los figos
per acá y allá rodando.
Caveda y Nava. Folklore de Asturias. María Josefa Canellada. -
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