Sierra de Oral - Teverga ,

Textos:
-Jovellanos.
-En sin madre.

Dibujo de Luis M. de Luarca 








Villamayor .- Situado bajo la ladera sur de la Sierra de la Oral


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Permítaseme aquí una digresión que mi celo no puede excusar cuando tiene a la vista un bien tan grande , malogrado por ignorancia o por desidia, y cuando columbra los medios de conseguirlo a poca costa. Son estos de dos especies, unos que penden enteramente del gobierno, y otros de la industria de los naturales; hablaré de ellos separadamente. No sabiendo los asturianos el arte de extraer el mineral, lo hacen como Dios les ayuda. Cavan donde les parece ,y van profundizando horizontalmente su cueva hasta que la falta de luz y respiración los obliga a abandonarla, si antes la muerte no les sale al paso, porque ha de saberse que no es muy raro que la tierra superior se desplome y oprima con su peso a los infelices que tuvieron la osadía de penetrar en sus entrañas. Fuera de este mal , sobre el cual debe llorar la humanidad, ya se ve cuánto será el inmenso desperdicio de tiempo y mineral que ocasione un método tan imperfecto. ¿Pero no se halla facilísimo el remedio? ¿Por qué no se envía aquí un inteligente que enseñe las operaciones convenientes para hacer con acierto y economía la explotación. el método de hacer y asegurar las galerías, la construcción y uso de algunas máquinas sencillas, con lo cual sería imponderable el bien que haría a este pobre y olvidado país? Asturias . Gaspar Melchor de Jovellanos.










En  sin madre

Al utru llau de la cresta del monte, na pindia falda, ta de la madre de Lena escondía la cabaña. De p´haza ´l Poñente abrígala una peñe erguida y calva; del cierzu, un copudu bosque y, pe lo demás, la capa de munchu árbol d´abiyota y munchu más de castaña. Ta nun requexu de flores y un bálagu de ramasca. Una fonte entre lloreos, esgranando perles, canta casi qu´al par de la puerte, y un fresquín d´arriegu esbarria entre xigues de colores, retratando- y la milana d´haza ´l Saliente nos rizos de la so corriente clara. A la puerte, fai un pórticu un rosal de rosa blanca, igual qu´un arcu, de flores qu´arrumen el cuerpu y l´alma. Y entre el rosal y la fonte, y entre el riegu y la cabaña, en un bosque de lloréu y romeru, una mañana en qu´el sol semó de roses y claveles l´alborada, nació Lena, la pastora, la morenina más guapa de les que bullíen pel monte y pastoriaben na braña. La cabaña, más que chozu, paez l´abeyu d´una xana: un ñeru nun paraísu de la man inamorada del bien texés ente flores, a la soma de la rama. Allí venía Caitano d´asitiás a cortexalla, amortizando d´envidia a los mozos de la braña: el so Caitano, el pastor que ye perbón pela frasca y bien faláu pela llingua y bien guapu pela cara; pastor que la madre Lena siempre lu amiró con gracia, non, quiciaves, porque fora lo miyor de la comarca, sino porque probe madre- tenía puesta so esperanza nilli, pa facelu ´l amu de la so Lena y la so casa. Pero piensa ún una cosa y dispón Dios la contraria: La probe madre de Lena, naquel rinconcín de xána, entre fonte, ríu y flores colló un mal que foi matándola: porque tamién el dolor entre las flores s´afaya y vacia nelles l´acibre de la muerte. Foi tan mal poniéndose ´n ciertu día desqu´entamó riscar l´alba, tan trémbole y tan inquieta, tan murimundi, tan pálida, que, mentres queda con ella un probe de barba blanca qu´arrodilláu rieza y llora, fuxe Lena, esconsolada, fasta ´l cumbiral cola cuerna; sopla nella y n´aire clava un toquidu de dolor que cuerre de llastra ´n llastra, y blinca de peña ´n peña, y avisa de braña ´n braña pa qu´acudan los pastores al so amparu. De la cama. la pastora qu´agoniza diz al vieyu: "Has cudiámela..... queda solina, solina: mira per ella"... " Per mio alma xuro que mentantu viva daré soma a la rapaza". Ya les postreres palabres non peroyó la coitada..... Voló al senu de la Virxen: yera tan bona que franca debió topar la vereda del senderu de la gracia. Ciarró-y los güeyos el méndigu y salióse de la casa acochelláu coles penes. Y, cuandu Lena baxaba y lu atopó de rodíes xunta la puerte ciarrada, barruntando ¡ay! que sobr´ella cayó la mayor disgracia ¡madre! - gritó. - Non , non coles, dixo ´l probe ¡ Madre l´alma! Llora y rieza : ya ta ´n cielu dichosa Quiero besala... ¡Besala! ¿ pa qué ? un calabre, los güesos d´una cadarma so la cutre.... sudu y xelu, y un cuerpu que s´esmigaya desfechu ´n llépara - ¡ Virxen, mio madre de la mio alma! Llora y rieza : y aquel méndigu, enes mexelles agarra co la manga del camisu los cristales d´una llárima¡ Llora y rieza! : pero Lena a rezar non acertaba porque rezar non sabía. Enxamás pela montaña sepo una oración. La probe cayéndose arrodillada a la puerte " Dios te salve" entamó decir, y nada más faló, porque quedóse como si fos una estauta de mármole, muda, fría, triste, adoloría y pálida. Cayóse. El bonu del méndigu abrió la puerte la casa y, colléndola nos brazos, llevóla al catre pa chala. Entós, golviendo ´n sí. Lena blincó a escape de la cama y corrió a la de so madre: ¡ con qué afeutu, con qué ansia ponía nos llabios muertos los llabios suyos de grana! ¡que parexa de dolores qu´alma y corazón esgaya! Un ánxele y un calabre: un cuerpu muertu y un alma que goniza; una cruxía de dolor que s´asomaba pe los güeyos pa clavase naquella postrera llárima qu´el que fenece de pena nes clisaes neñines cuaya. Allegaren los pastores y pudieren arrincala del calabre. Dióse-y tierra al so tiempu, y la rapaza encamó tamién de pena, la probina, muncho mala. Piegóse-y tamién la llépara, que dicen-y la pellagra, que llamen y daba xeniu d´amirá-y p´aquella cara enllena de sarpullidu y d´escames y de caspa: colorá com´una ñisa potruna; toa rayada de cordures, la que yera la gloria de la montaña... Abolgando entre la vida y la muerte, la zagala tevo tudu aquel veranu, casi defunta, na cama. Y ¡cómo salió ! Con vida, pero, d´afecho, estrozada: Y Caitano, aquel pastor que tantu la galantiaba pocu a pocu, seliquino, foi dexándola, dexándola col so mal y les sos penes, soliquina na cabaña: que ya non yera l abeyu de roses u lu esperaba la reina de los pastores tan graciosina y tan sana. ¡ Quedó tan fea, tan probe.... ! ¡¿qué la quier? ¡Esventurada! En sin madre, ensin amores, ye tar en mundu´n sin alma. Quiciaves que les families del pastor tendría-y llástima ¡Pero allí! ¡Vevir con ella! ¡ ah, qu´escuplu! qu´una cama fixés ella, que los deos afincás sobr´una sábana..... ¡o, que-y pruyés dar dos besos a cualquier neñu de casa cola cara echando tesca y chando dolor pel alma-...! Pena ye, pero la vida y el amirar pela casa pide istes coses: ta vistu: sintiríalo la rapaza: pero bien vía la xente lo que yera, y que la causa remanez quiciáis del cielu qu´erguía com úna cárcova entre los dos, separtándolos pa ´n xamás. ¡ Probe zagala!.Pepín de Pría.



















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Braña de Pevidal
Braña de Pevidal


Santa Cristina .- Lugar histórico por su desaparecida capilla y por un enterramiento de la época del Neolítico donde afloran grandes piedras de calcita del Dolmen expoliado.
Restos del Dolmen
Restos de Dolmen


















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Campera el Cabezu


Campera el Cabezu



Campera el Cabezu






















Taja
Taja (Taxa en asturiano) es una parroquia del concejo de Teverga, en el Principado de Asturias (España), y un lugar de dicha parroquia
El lugar de Taja es la única localidad incluida en la parroquia. Está situado a una altitud de 970 m y dista 9,3 km del lugar de La Plaza, capital del concejo.
Albergaban una población de 66 habitantes (INE 2009) en 26 viviendas (2001)
La parroquia ocupa una extensión de 13,39 km²
Su templo parroquial está dedicado a San Emiliano. Wikipedia enciclopedia libre 

Taja
Taja
Taja





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