Rodiles (Quirós) -Senda del Oso de Ronderos-Rodiles-Santa Marina-Bárzana.



Textos:
-Dibujo de la Ilustración Gallega y Asturiana.
-Gastos de coche (Histórico)
-El Pantasma.
-Tou en baldre...(Histórico)
-Romance de la muerta.
-Romance junto a la fuente de Treme.
-Adiós a l´ aldea.
-El güevu, el vinu y la ´rtografía.
-Bruxerías.

Dibujo de la Ilustración Gallega y Asturiana.
Añadir leyenda


Rodiles. Lugar de la parroquia de Nimbra (Quirós), situada  en la ladera izquierda del valle del río  Ricao, a una altitud de 500m. Se encuentra a 4,2 km de Bárzana. Su población es de 13 habitantes. Hay una ermita dedicada a Santa Bárbara y se conserva un molino en buen estado. 

Gastos del coche 
(Histórico)
Dafechu  juera de casa 
bien metidu  pel sorbiatu,
daqué pe la xugarreta
y nin plizca pol trabayu; 
diba, na villa de Mieres, 
el güen “Canalón” tirando, 
sinon rodiáu  de bayura, 
sin mas xera nin enzancu
qu´el percurase angún choyu
pa poder matá ´l secañu.
………………………..
Y asín, colaba una tardi
pe las calles, acercando
qu´allegase, dónde juera,
la sofita pal ´ llampiayu.
candu  mesmo  cerque d´illi
paró ´l coche  don Inacio,
mélicu que, tien  la casa 
xustamente ´naquel  barriu
y que viendo qu´alli taba
“Canalón” tan a la manu,
mandói  que curias del coche
mentes diba en dos reblagos
a pasar unes cosuques
que dexara ´nel dispachu.
Non tará mal que vos diga 
qu´el tal coche  ye un pimplayu
qu´en xamas de los xamaes
ñunca viésteis utru talu,
pos aquello  mas que coche
someña miyor un carru:
Tien la caxa con lladrales 
y estadoños pa aguantalos,
en sin puertes nin pasera
y esfaciendose a pegazos.
L´asientu  ye de caxones,
les ruedes non tienen rayos; 
y si no i canta la exa,
tamién, al colar, tien cánciu
qu´ entamen, na mas arrinca, 
les estimes y ferranchos 
que, berren,  ruxen y rinchen 
con un argüellu  del diañu……
Pos curiando d´ista xoya 
taba “Canalón” muy anchu,
n´aspera de que i valiese
pa remoyar el gaznatu……
L´illo  fó que, desiguida 
baxó de cás el fulanu,
c´unos cuantos paquetucos
que metió dientro ´l cacharru
y agolviéndose p´al utru  
falánon asina entramos:
-A ver que tengo que date
“Canalón” que, ya me llargo.
-¡Ay, siñor,  lo qu´vosté quiera, 
¿cómo vo dicer yo cuantu?
-Pos entós ¿quién va dicélo?
Fala que,  toi con aballu
y dexa de requilorios
sinón, mialma, non te pago.
-Güenu….por se pa vustede,
cinco duros, don Inacio.
-¡Como cinco duros, coya!
-¿Por diez menutos escasos 
que lleves curiando ´l coche
cinco duros? ¡Tas suañando!
-Non, si eso ye lo de menos,
pol tiempu non arreparo…….
-Dentós, si non ye pol tiempu
¿per que lo pides, mazcayu?
-Ay, home….po la vergüencia 
que pasé mentenestantu
que, tós miraben pa migu
cuntando que yera ´l amu!!!
Mas cuentiquinos del escañu. Antonio García Oliveros.-


El Pantasma
Media noche barrunto que juesi,
pos, hébia ´ntá poco
que cantara ´l pitón na corrada
de Lin “El Chamoco”
y, aportaba ´ndemás qu´enagora
se via ´l sietestrellu
per derriba la biesca  qu´afinca 
na vera ´l castiellu;
cando Pin de Sarafa d´Anieves 
intró na ´sfoyaza
qu´entamara Xuanón de Tudela
con una filaza; 
qu´ansi venguen de nochi les bruxes 
y sáquenme ´l untu, 
si al miralu llegar non creyemos
que yera un defuntu:
Remellau, co los güellos plasmones, 
arquiada la ceya,
permariellu, tremblando ´l probacu
lo mesmu  que jueya.
Tevo  asin, en sin fala nin fuelgu,
dos hores en basma
y, allá ´l fin, marmulló ´nte respingos:
-¡Que viera ´l pantasma!
Averósei entós destruida
Pachón “El Coríu”
que, paré ye ´n custión de pantasmes 
la mar de ´ntindíu
pos, topó  co la güestia tres veces 
cruciando ´l fayedu
y otres dos col busgosu  y el trasgu
colando pa Uviedu
y, entamóla con il a preguntes
d´aquista manera
pa saber cual jués la bisarma
qu´a Pin i sortiera:
-¿Yeren munchos pantasmas en ringla
con lluces nes manes?
Perqu´entóncenes yera la güestia 
camin d´Argollanes……
-Non, diz l´utru, non yera mas qu´unu.
-¡Caray!¡El busgosu!
¿Yera un home con pates de cabra
y el cuerpu pelosu?
-¡Non, que va!
-Dentós ¿yera un homacu
con gorra bermeyu?
¡Pos el trasgu  que ta ´patuxando
por todo ´ conceyu!
-Non, tampocu era asina…..
-¡Recoya!
¿Dentós como yera?
-Pos, com´una sombrona muy grande 
que diba a mió vera; 
reblincando  y a todu galópiu
si yo ´scorrexaba
y aparándose  ´n secu nel intre
que yo m´aparaba……
Lo que jués  el pantasma yo, mialma, 
que non lo descurro
peru, yera grandismu y, de pinta, 
lo mesmo que un burru…..
-¡Acabáres, pelgar!
-¿Ya cayisti?
-Pos, amigu,
pel retrata que fayes, tan claru:
¡La sombra del tigu!
Mas cuentiquinos del escañu. Antonio García Oliveros.-
¡Tou en baldre….!
(Histórico)

-Güenes tardes, siñor cura,
-¿Qu´hay, Teresa, que milagru?
-Non, dengunu; vengu ´velu
pol “aquél” del mió rapazu
que me fó co la monserga 
de que, non se per qué diañu,
diz osté que ya non pódie
comulgar agora en Mayu,
cuandu el neñu de Rifela
y el sobrín del metrinariu
y utrus mas piqueños qu´elli
que se tan aperparando…
Y yo dígoi, don Demésio,
qu´iso  … ¡vamos a dexalo!
¡Ye mester  de que acomulgue
pos, ya tien  abondos años
y non va dir pal “serviciu”
como fiyu de gitanu,
sin complir co los percéutos
que mos manden que complamos…..
Endechas,  que ya tien fechu
dend´hay  tiempu ´l traxe blancu
y non ye cosa ´que encueya 
perque, a parte´ser muy caru, 
non to  yo pa esmoliciones,
que pasé munchu trabayu
pa facemi  con recórties
y algamar a entamangálu
d´una sábana de llenzu
y un camisu del mió Pachu…..
Conque asin que… ya lo sabe!
-Si, muyer, perú…. no hay casu.
Guarda bien el traxe ´n arca
y percura non moyalu
pa que non i quede cúrtiu,
perque pázme que nesti añu
non i va prestar pa ñada…….
-¡Comu que non vá, caraciu?
-Comu que non, Taresina;
mas qu´eches isos pecados
non pué ser, en tan i mientres
que non sépia ´l Dotrinariu……
-¡Si lu sabe de cabeza
sin parar, de cáu a rabu!
-¿Quián lo dixo, né?
-¡Yo cordia, 
que i lo tevi  despicando
pa que non se i oblidase!…..
-Pos,  tenés qu´arrespasálu;
y cuidái  non falten fueyes
o pasédesles de llargu,
como páz que vos aporta……
…………………………..
¿Si, non pongues cara ´plasmu
que, ent´ayeri xustamentes,
entruguéi al to bigárdiu
lo qu´hay n´Hostia Consagrada,
que nel llibru ta bien claru,
y dempués de tar dos hores
sorbellando los mocayos
y mirando pa les ñubes
co los güeyos remellados,
aspetóme:- “Que la Virxen!…..
¡Arreniego de los diaños,
que pollín!¡Cuantes lu vexa
non i dexo  güesu sanu!
-Non, con iso ñada fayes.
Lo miyor  será enseñáilo 
sin frañái delguna cosa
que te quede fechu ´n trapu,
pos dempués……..
- ¡Manque me quede!
¡Home, crer qu´en l´Hostia ….. Vamos….
co les veces que yo i dixe
al pegazu de mazcayu,
que lo que s´afaya n´illa
tremináu el enconsagru
son les “Animes Bendites”!…..
¡Ay, non, mialma que lu estrapo!
Mas cuentiquinos del escañu. Antonio García Oliveros.- 



Romance de la muerta
Soplaba el viento aterido
por la plazuela; soplaba
al mismo tiempo  que iban 
hacia la iglesia  las ánimas….
Larga procesión había, 
largas sombras, todas largas, 
iban con lánguidos cantos 
y tañidos  de campanas,
de la iglesia al camposanto,
del camposanto a la casa….
Y allí, a la sombra
de la esquina de la sala
estaba el féretro  mudo
al que la gente rezaba,
y sobre el féretro había
un fanal, que lo alumbraba…..
¡Y ella dentro, dentro ella,
la hija del conde estaba!
Blanca, pálida, tendida, 
como un ascua amortajada,
con la sonrisa de siempre 
y ante la muerte, más blanca….
Todos estaban presentes.
Todos miraban la caja;
los familiares de un lado,
al otro, toda la masa
del pueblo, que la quería 
y por querer, la adoraba…..
….¡Todos, no! Faltaba uno.
El enterrador no estaba
y era el que más la quería 
y el que más la veneraba,
pero el conde, padre de ella
no lo dejó entrar en casa……
(Tampoco dejó a la muerte,
pero la muerte si pasa
sin permisos, y recorre
los salones y las salas, 
llevándose lo más caro
sin hacer caso a plegarias….)
Por eso rezaban todos 
ante el féretro, y rezaban 
entre lágrimas sentidas 
como muertos que lloraran…..
¿Y el enterrador, qué hacía…?
¡El enterrador, cavaba…!
El señor conde entre tanto, 
en el salón conversaba
con sus familiares regios 
de noblezas  y de castas…..
y-pensó- “ qué importa todo, 
si a la postre  todo acaba,
como aquí, bajo la tierra, 
donde la tierra se encarga
de que nos mida un rasero
por igual y a tabla rasa….”
-Llamad al enterrador;
que deje la huesa ancha,
pero que venga primero
a palacio,  a contemplarla, 
que bien se que la quería
y bien se que la adoraba
y ella,  la muerta, mi hija
igual pasión le encerraba.
Soplaba el viento; la tarde
era de niebla y de agua.
Sombras se alzaban al punto
de que otras sombras bajaran 
un féretro  para siempre 
a la huesa preparada….
Silencio, se oye el silencio
y, de pronto, una plegaria
del enterrador se oye 
al moverse de la pala……
-Amor, amor, no tardando
iré contigo a la nada…”
Larga procesión había, 
largas sombras, caras largas
al saber que se había muerto
en la fosa de su amada, 
el enterrador del pueblo 
al recubrirse la caja…..
Y ella, ya fría, lo acoge
a su lado, toda blanca;
blanca toda para siempre
como la muerte que arrastran……
De la iglesia al camposanto,
del camposanto a la casa
larga procesión había 
mientras el viento soplaba…….
Hazaya la Sefardita. (Leyendas y romances de Asturias). Albino Suárez.-

Romance junto a “La Fuente de Treme”
Dicen que la noche calla,
que guarda su pena negra…..
Que arriba, sobre Funeres, 
la brigadilla conversa….
¡Ay compañero, en el monte
el agua calla y se aleja,
mientras quedan los fusiles 
haciendo guardia perpetua….
Dicen que todo es silencio….
Que el agua, de miedo, tiembla…..
que las voces no se oyen
por la cima de la peña….
Que abajo, en el pozo,  corren
ayes de muerte violenta….
¡Y que vigilan el agua 
retenidas bayonetas……
-¡Ay compañero, en la cumbre
la brigadilla recela…..
Dicen que del Treme abajo
el agua corre entre piedras
teñidas de sangre y voces
y afiladas consecuencias….
Que Peña Mayor se queda
de luto  y que son sus crestas
una historia nunca vista 
por toda la España negra….
Dicen que la luz del día
no abrió sus brazos de niebla; 
que estaba, de oír los gritos, 
coagulada por la sierra….
¡Ay compañero, en el monte 
la brigadilla hace muecas
y con sus brazos  de plomo 
cava tumbas donde quiera….
Dicen que del Treme abajo
todo son aguas revueltas…
y que corren y encabritan 
sus romances de epopeya…
¡Ay compañero, en el monte,
la brigadilla está en vela, 
con el fusil en la mano
y el plomo en las cartucheras,
dispuestos, como un rosario,
a convertirse en leyenda….
Hazaya la sefardita. Albino Suárez.-

Adiós a l´aldea
Ya non queda casi ná 
d´aquellu  que foi l´aldea;
de lo que foi siempre ´l alma 
sostancial de la mio tierra.
¡Queda muy poco! Si es casu,
una fonte casi seca,
un molín que ya non muele,
un bardial ´n una coneta;
y una pega que non pudu
alzar el vuelu, por vieya.
Na más que cuatro ricuerdos,
tan mustios como la fueya
que llanzó ´l últimu Otoñu
a rodar po la caleya;
y non vallen pa otra cosa
si non pa danos más pena.
Quedó la figal sin figos, 
quedó la vara sin herba,
quedó la gaita sin vientu,
quedó ´l  tambor sin pelleya,
quedó la cuadra sin xatos
y sin teyes la panera.
-¡Que falta fai de tou isu!,
mermura la xente nueva.
Lo que precisa hoy el mundu 
ye fumu de chimenea.-
Quiciaves  tengan razón.
Puede que si, que la tengan.
Non ye ´l carriquín d´esquirpia
aquellu que más se presta 
p´andar dacá pacullá
cruciandu la carretera 
d´un mundu que ta rexíu
po la fiebre de la xera.
L´aldea va siendo cosa
pasa, que aunque ún non lo quiera
hay que dexala morrer 
al llegar a la certeza
de que les cabeces d´hoy
non son pa llevar montera.
Que con cantos de ñarbatu
y xueos de la chinela
ye custión más que sabía
que ´l progresu non progresa.
Hay que comprendelu asina
por muncha pena que dea.
Pena que tocante a mí
ye tan fonda, tan tremenda,
que piensu  non tenga alliviu
en tanto que non me muerra.
Soy vieyu como ´l castañu
que por noviembre me diera 
les sos postreres castañes
antes de facese lleña
con que prender e na villa
el fueu de la caldera
que da callor a la casa 
au vivu co la mio pena
desque na mio casería 
ficieron la carretera.
Les papes y la boroña
fueron, de neñu, n´aldea
les que me ficieron home, 
les que me dieron la juerza
ñecesaria, pa en so día 
boriar po la mio existencia.
El mio vevir descurrió 
ente la cuadra y la tierra.
Diendu  a arrendar el maizu,
al prau a segar la herba, 
cudiandu les vaques y gochos, 
reteyando la panera,
cabruñando  la gadaña
o fierrando   una madreña.
Desde ´l dia que ñací
hasta algamar la vieyera,
non pisé nos mios andares 
más que moñica y llamuerga.
Nin tuve más diversión
que la sidra na tabierna,
la jota  na romería 
y ell danzar e na foguera.
Aparte les corteyaes
echaes co la mio neña.
Fui de siempre parte y arte 
de la esencia de l´aldea.
Y por tou isti motivu
ye por lo que traigu  a cuenta
los males que m´atosiguen,
el sentir de la mio pena;
isti dollor tan tremendu
que casimente m´afuega.
¡Non puedo!¡Non me resinu!
Non me resinu, aonque quiera, 
el ver morrer, sin llorar,
el alma de la mio tierra.
Cantando a Asturias. Bernardo Guardado Rodriguez.-

El güevu, el vinu y la ´rtografia 
Non me paez nada bien 
que se meta ansí comigu,
por tan escasa razón
y tan pequeñu motivu.
Porque al mio modo de ver
non ye tan grande dellitu
el de que un analfabetu
que non conoz más oficiu
que ´l d´arar y segar herba, 
llabor de la que yo vivu,
dexe de poner dos puntos
dispués d´un muy siñor míu.
¿Que dispón la ´rtografía
el de que seya ansí escritu?
Pos bono, que lo disponga, 
que yo non pongo  nin quitu
e nes coses que son propies
de xentes del Estetutu.
Lo que yo quiero dicir, 
según el parecer míu, 
ye que puntu más o menos
non rebaxa un señoríu;
y que hay munchu que tratar
en sobre su de lo ´scritu.
Farei una acomparancia
p´aclarar istu que i digu;
presentandoi como exemplu
la custión d´un güevu fritu.
Según isa ortografía,
en la que osté ye tan llistu,
un güevu pa tar bien puestu
y facer mayor serviciu
ha llevar, en llugar d´hache
un par de bonos chorizos.
Y lo mesmo que del güevu
puede falase del vinu,
que nin la be nin la uve 
pueden facelu destintu.
Lo que lo cambia de ser
ye la pila del baotismu;
entendiéndose por tal,
como osté habrá comprendí,
el agua que cuerre a chorros
pol cañaveru del grifu.
Como ve la ´rtografía 
tampoco ´n istu del vinu
ye de mayor emportancia;
lo de menos ye lo escritu.
Lo qu´emporta, a quian lo bebe, 
y non fai falta dicili,
ye la custión de saber 
si ta bautizau ´l vinu.
Yo podía siguir poniéndoi
mil d´exemplos pol estilu.
Pero non quieru cansalu,
hay abondo co lo dichu,
pa poner bien a les clase
cuál ye ´l  pensamientu míu:
De que puntu más o menos
non rebaxa un siñor míu.
Cantando a Asturias. Bernardo Guardado Rodriguez.-

Bruxerías 
BASTIÁN.- Escucha, Poldo, díxomi Sendo ´l otru día que ya no´hay bruxas, nin trasgos, nin duendes.
POLDO.- Non sabe lo que diz.
BASTIÁN.- Pero ¿hailos?
POLDO.- Pa jablar de una cosa hay que conocela.
¿Tú sabes lo que son bruxas?
BASTIÁN.- ¡Claru que sí! Las que montan las escobas la noche del sábadu pa dir á la punta semanal en ´os campos de Cubera, las que…..
POLDO.- Pes no ´lo sabes. Las bruxas, Bastián, hacen lo que los lladrones, non vienen á descubríseti, diciendo que lo son.
Las bruxas, van más adelantadas, visten bien, montan meyor, despelleyan al vecín con más arte y desimulu que nunca. Por eso cuesta más trabayu conocelas.
¿No ´haber bruxas? Dimi sinón como yos vas á llamar á las que con capa de cristiandá desjuellan á la xente, las que por puru gustu y pasatiempu ponen en guerra las casas pacíficas. El mesmu cura de to pueblu que e un santu varón, dirati que esas son las bruxas.
¿No ´haber trasgos? ¿Qué son, entós, los que per equí y per allá enriedan y trastornan los negocios de los hombres de bien?
Lo que pasa, Bastián, e que las bruxas y los trasgos progresaren, y, como xente que tien más de pícara que de hermosa, jacieren lo que el demoniu, que no e lo que muchos creen.
El diablu, llamau Llucifer cuando era güen ánxel, dempués Satanás, el Pecau, el Enemigu, etcétera, e pa unos un bodoque al que todos engañan vendiendo-i  el alma y jaciéndo-i trampa dempués. Tan bobu lu creen algunos, que hasta cuntan casos en que i jacieren traer dineru y más dineru y echalo ´n ´un  sacu sin que elli conociera que ´staba ajuracau y tou se salía. Pa otros la mesma malicia y picardía; dicen que non duerme, que siempre ´stá  alerte en so trabayu de perdición de las almas. 
Diabólicas dicen que son las grandes envenciones, y arte del degorriu tou lo que endica muncha llisteza.
Por esto mesmu e muy diferente de como lu pintan, con cuernos y rabu, rustiendo las almas ó cociéndolas en grandes calderas.
Pa que veas lo que el diañu alantó co´los tiempos, ensiñareti una ´stampa en que ´stá como un rey, en luxosu palaciu, rodiáu de comenencias modernas, onde tien ricos tapices, cuadros, muebles, llibrería, salón de billar, tou lo que puede apetecer.
En so cámara que paez la de un potentau, veraslu ´n un sillón que paez un tronu, cantando entusiasmau  y tocando la vihuela, mentres-i están sirviendo las once y preparando-i un güen banquete pa elli y pa sos amigos.
Tamién pasa ´l tiempu xugando á las cartas, al dominó y á toa clase de xuegos; pasea en atomóvil, y se sabe que i gustan un disparate los aeroplanos.
Anda vestíu con muncha elegancia, y debió mandar que i cortaran los cuernos y el rabu, porque no´se i ven. Acasu habrá pensau  que no´i jacían maldita la falta, nin pa turñar, nin pa ´ spantá las moscas.
Tampoco necesita los terribles jorcaos, ni´ las calderones, ni el jueu abrasador. Ahora hebo  un cambiu completu en ´os castigos infernales:
A´los condenaos que tercerón el agua, mandamos güenos calumbones y echayos grandes churros  dende muy altu, y estos mesmos castigos aplica á los luxuriosos, á los vocingleros y á los que tienen mal xeniu.
A los amigos de paseos y divirsiones, que non piensan ´n otra cosa, piesllalos ´n un cuartu escuru, jaz ayunar á los zampabotiellos, trabayar á la juercia á los jolgazanes, dar á los tercos contra las pareas.
Obliga á los amigos de lo ayenu á pasar per delantre de una casa toda de barrotes de jierru. Adientro ven todas las cosas que yos gustan.
Los borrachos tienen que beber agua á tou pastu; los parllateros y mal jablaos, mordese la lluenga, los docidiosos están encargaos de dir á repartir dineru y cosas entre los probes.
A los envidiosos ensíñayos el bien de los otros en munchos espeyos, y á los soberbios y fatos, jazyos andar en cuatro patas y reguznar.
Como “el que tien badillu no se quema”, Satanás non jaz más que mandar y disponer, y tou lo jacen á toca teja los munchos diablinos que tien empleaos.
Elli tien de tal modu montau aquello al estilu modernu, que non llega á lo terrible de otros tiempos, y e sin embargu, bastante pa que todos tengan miedu á aquel llugar de castigu, y enmienden so vida.
Ya ves Bastián, como tou cambia y se altera ´n estos tiempos. Bruxas y tragos tienen que haber jechu otru tantu, pes  hasta el mesmu demoniu sabe modernizar so establecimientu, quitando-i el horror tradicional, sin que los castigos dexen de dar güen resultau.
 Jueyinas del mio guertín. A. González Avin.-

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