Rodiles (Quirós) -Senda del Oso de Ronderos-Rodiles-Santa Marina-Bárzana.
Textos:
-Dibujo de la Ilustración Gallega y Asturiana.
-Gastos de coche (Histórico)
-El Pantasma.
-Tou en baldre...(Histórico)
-Romance de la muerta.
-Romance junto a la fuente de Treme.
-Adiós a l´ aldea.
-El güevu, el vinu y la ´rtografía.
-Bruxerías.
Dibujo de la Ilustración Gallega y Asturiana. |
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Gastos del coche
(Histórico)
Dafechu juera de casa
bien metidu pel sorbiatu,
daqué pe la xugarreta
y nin plizca pol trabayu;
diba, na villa de Mieres,
el güen “Canalón” tirando,
sinon rodiáu de bayura,
sin mas xera nin enzancu
qu´el percurase angún choyu
pa poder matá ´l secañu.
………………………..
Y asín, colaba una tardi
pe las calles, acercando
qu´allegase, dónde juera,
la sofita pal ´ llampiayu.
candu mesmo cerque d´illi
paró ´l coche don Inacio,
mélicu que, tien la casa
xustamente ´naquel barriu
y que viendo qu´alli taba
“Canalón” tan a la manu,
mandói que curias del coche
mentes diba en dos reblagos
a pasar unes cosuques
que dexara ´nel dispachu.
Non tará mal que vos diga
qu´el tal coche ye un pimplayu
qu´en xamas de los xamaes
ñunca viésteis utru talu,
pos aquello mas que coche
someña miyor un carru:
Tien la caxa con lladrales
y estadoños pa aguantalos,
en sin puertes nin pasera
y esfaciendose a pegazos.
L´asientu ye de caxones,
les ruedes non tienen rayos;
y si no i canta la exa,
tamién, al colar, tien cánciu
qu´ entamen, na mas arrinca,
les estimes y ferranchos
que, berren, ruxen y rinchen
con un argüellu del diañu……
Pos curiando d´ista xoya
taba “Canalón” muy anchu,
n´aspera de que i valiese
pa remoyar el gaznatu……
L´illo fó que, desiguida
baxó de cás el fulanu,
c´unos cuantos paquetucos
que metió dientro ´l cacharru
y agolviéndose p´al utru
falánon asina entramos:
-A ver que tengo que date
“Canalón” que, ya me llargo.
-¡Ay, siñor, lo qu´vosté quiera,
¿cómo vo dicer yo cuantu?
-Pos entós ¿quién va dicélo?
Fala que, toi con aballu
y dexa de requilorios
sinón, mialma, non te pago.
-Güenu….por se pa vustede,
cinco duros, don Inacio.
-¡Como cinco duros, coya!
-¿Por diez menutos escasos
que lleves curiando ´l coche
cinco duros? ¡Tas suañando!
-Non, si eso ye lo de menos,
pol tiempu non arreparo…….
-Dentós, si non ye pol tiempu
¿per que lo pides, mazcayu?
-Ay, home….po la vergüencia
que pasé mentenestantu
que, tós miraben pa migu
cuntando que yera ´l amu!!!
Mas cuentiquinos del escañu. Antonio García Oliveros.-
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¡Tou en baldre….!
(Histórico)
-Güenes tardes, siñor cura,
-¿Qu´hay, Teresa, que milagru?
-Non, dengunu; vengu ´velu
pol “aquél” del mió rapazu
que me fó co la monserga
de que, non se per qué diañu,
diz osté que ya non pódie
comulgar agora en Mayu,
cuandu el neñu de Rifela
y el sobrín del metrinariu
y utrus mas piqueños qu´elli
que se tan aperparando…
Y yo dígoi, don Demésio,
qu´iso … ¡vamos a dexalo!
¡Ye mester de que acomulgue
pos, ya tien abondos años
y non va dir pal “serviciu”
como fiyu de gitanu,
sin complir co los percéutos
que mos manden que complamos…..
Endechas, que ya tien fechu
dend´hay tiempu ´l traxe blancu
y non ye cosa ´que encueya
perque, a parte´ser muy caru,
non to yo pa esmoliciones,
que pasé munchu trabayu
pa facemi con recórties
y algamar a entamangálu
d´una sábana de llenzu
y un camisu del mió Pachu…..
Conque asin que… ya lo sabe!
-Si, muyer, perú…. no hay casu.
Guarda bien el traxe ´n arca
y percura non moyalu
pa que non i quede cúrtiu,
perque pázme que nesti añu
non i va prestar pa ñada…….
-¡Comu que non vá, caraciu?
-Comu que non, Taresina;
mas qu´eches isos pecados
non pué ser, en tan i mientres
que non sépia ´l Dotrinariu……
-¡Si lu sabe de cabeza
sin parar, de cáu a rabu!
-¿Quián lo dixo, né?
-¡Yo cordia,
que i lo tevi despicando
pa que non se i oblidase!…..
-Pos, tenés qu´arrespasálu;
y cuidái non falten fueyes
o pasédesles de llargu,
como páz que vos aporta……
…………………………..
¿Si, non pongues cara ´plasmu
que, ent´ayeri xustamentes,
entruguéi al to bigárdiu
lo qu´hay n´Hostia Consagrada,
que nel llibru ta bien claru,
y dempués de tar dos hores
sorbellando los mocayos
y mirando pa les ñubes
co los güeyos remellados,
aspetóme:- “Que la Virxen!…..
¡Arreniego de los diaños,
que pollín!¡Cuantes lu vexa
non i dexo güesu sanu!
-Non, con iso ñada fayes.
Lo miyor será enseñáilo
sin frañái delguna cosa
que te quede fechu ´n trapu,
pos dempués……..
- ¡Manque me quede!
¡Home, crer qu´en l´Hostia ….. Vamos….
co les veces que yo i dixe
al pegazu de mazcayu,
que lo que s´afaya n´illa
tremináu el enconsagru
son les “Animes Bendites”!…..
¡Ay, non, mialma que lu estrapo!
Mas cuentiquinos del escañu. Antonio García Oliveros.-
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Romance junto a “La Fuente de Treme”
Dicen que la noche calla,
que guarda su pena negra…..
Que arriba, sobre Funeres,
la brigadilla conversa….
¡Ay compañero, en el monte
el agua calla y se aleja,
mientras quedan los fusiles
haciendo guardia perpetua….
Dicen que todo es silencio….
Que el agua, de miedo, tiembla…..
que las voces no se oyen
por la cima de la peña….
Que abajo, en el pozo, corren
ayes de muerte violenta….
¡Y que vigilan el agua
retenidas bayonetas……
-¡Ay compañero, en la cumbre
la brigadilla recela…..
Dicen que del Treme abajo
el agua corre entre piedras
teñidas de sangre y voces
y afiladas consecuencias….
Que Peña Mayor se queda
de luto y que son sus crestas
una historia nunca vista
por toda la España negra….
Dicen que la luz del día
no abrió sus brazos de niebla;
que estaba, de oír los gritos,
coagulada por la sierra….
¡Ay compañero, en el monte
la brigadilla hace muecas
y con sus brazos de plomo
cava tumbas donde quiera….
Dicen que del Treme abajo
todo son aguas revueltas…
y que corren y encabritan
sus romances de epopeya…
¡Ay compañero, en el monte,
la brigadilla está en vela,
con el fusil en la mano
y el plomo en las cartucheras,
dispuestos, como un rosario,
a convertirse en leyenda….
Hazaya la sefardita. Albino Suárez.-
El güevu, el vinu y la ´rtografia
Non me paez nada bien
que se meta ansí comigu,
por tan escasa razón
y tan pequeñu motivu.
Porque al mio modo de ver
non ye tan grande dellitu
el de que un analfabetu
que non conoz más oficiu
que ´l d´arar y segar herba,
llabor de la que yo vivu,
dexe de poner dos puntos
dispués d´un muy siñor míu.
¿Que dispón la ´rtografía
el de que seya ansí escritu?
Pos bono, que lo disponga,
que yo non pongo nin quitu
e nes coses que son propies
de xentes del Estetutu.
Lo que yo quiero dicir,
según el parecer míu,
ye que puntu más o menos
non rebaxa un señoríu;
y que hay munchu que tratar
en sobre su de lo ´scritu.
Farei una acomparancia
p´aclarar istu que i digu;
presentandoi como exemplu
la custión d´un güevu fritu.
Según isa ortografía,
en la que osté ye tan llistu,
un güevu pa tar bien puestu
y facer mayor serviciu
ha llevar, en llugar d´hache
un par de bonos chorizos.
Y lo mesmo que del güevu
puede falase del vinu,
que nin la be nin la uve
pueden facelu destintu.
Lo que lo cambia de ser
ye la pila del baotismu;
entendiéndose por tal,
como osté habrá comprendí,
el agua que cuerre a chorros
pol cañaveru del grifu.
Como ve la ´rtografía
tampoco ´n istu del vinu
ye de mayor emportancia;
lo de menos ye lo escritu.
Lo qu´emporta, a quian lo bebe,
y non fai falta dicili,
ye la custión de saber
si ta bautizau ´l vinu.
Yo podía siguir poniéndoi
mil d´exemplos pol estilu.
Pero non quieru cansalu,
hay abondo co lo dichu,
pa poner bien a les clase
cuál ye ´l pensamientu míu:
De que puntu más o menos
non rebaxa un siñor míu.
Cantando a Asturias. Bernardo Guardado Rodriguez.-
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Bruxerías
BASTIÁN.- Escucha, Poldo, díxomi Sendo ´l otru día que ya no´hay bruxas, nin trasgos, nin duendes.
POLDO.- Non sabe lo que diz.
BASTIÁN.- Pero ¿hailos?
POLDO.- Pa jablar de una cosa hay que conocela.
¿Tú sabes lo que son bruxas?
BASTIÁN.- ¡Claru que sí! Las que montan las escobas la noche del sábadu pa dir á la punta semanal en ´os campos de Cubera, las que…..
POLDO.- Pes no ´lo sabes. Las bruxas, Bastián, hacen lo que los lladrones, non vienen á descubríseti, diciendo que lo son.
Las bruxas, van más adelantadas, visten bien, montan meyor, despelleyan al vecín con más arte y desimulu que nunca. Por eso cuesta más trabayu conocelas.
¿No ´haber bruxas? Dimi sinón como yos vas á llamar á las que con capa de cristiandá desjuellan á la xente, las que por puru gustu y pasatiempu ponen en guerra las casas pacíficas. El mesmu cura de to pueblu que e un santu varón, dirati que esas son las bruxas.
¿No ´haber trasgos? ¿Qué son, entós, los que per equí y per allá enriedan y trastornan los negocios de los hombres de bien?
Lo que pasa, Bastián, e que las bruxas y los trasgos progresaren, y, como xente que tien más de pícara que de hermosa, jacieren lo que el demoniu, que no e lo que muchos creen.
El diablu, llamau Llucifer cuando era güen ánxel, dempués Satanás, el Pecau, el Enemigu, etcétera, e pa unos un bodoque al que todos engañan vendiendo-i el alma y jaciéndo-i trampa dempués. Tan bobu lu creen algunos, que hasta cuntan casos en que i jacieren traer dineru y más dineru y echalo ´n ´un sacu sin que elli conociera que ´staba ajuracau y tou se salía. Pa otros la mesma malicia y picardía; dicen que non duerme, que siempre ´stá alerte en so trabayu de perdición de las almas.
Diabólicas dicen que son las grandes envenciones, y arte del degorriu tou lo que endica muncha llisteza.
Por esto mesmu e muy diferente de como lu pintan, con cuernos y rabu, rustiendo las almas ó cociéndolas en grandes calderas.
Pa que veas lo que el diañu alantó co´los tiempos, ensiñareti una ´stampa en que ´stá como un rey, en luxosu palaciu, rodiáu de comenencias modernas, onde tien ricos tapices, cuadros, muebles, llibrería, salón de billar, tou lo que puede apetecer.
En so cámara que paez la de un potentau, veraslu ´n un sillón que paez un tronu, cantando entusiasmau y tocando la vihuela, mentres-i están sirviendo las once y preparando-i un güen banquete pa elli y pa sos amigos.
Tamién pasa ´l tiempu xugando á las cartas, al dominó y á toa clase de xuegos; pasea en atomóvil, y se sabe que i gustan un disparate los aeroplanos.
Anda vestíu con muncha elegancia, y debió mandar que i cortaran los cuernos y el rabu, porque no´se i ven. Acasu habrá pensau que no´i jacían maldita la falta, nin pa turñar, nin pa ´ spantá las moscas.
Tampoco necesita los terribles jorcaos, ni´ las calderones, ni el jueu abrasador. Ahora hebo un cambiu completu en ´os castigos infernales:
A´los condenaos que tercerón el agua, mandamos güenos calumbones y echayos grandes churros dende muy altu, y estos mesmos castigos aplica á los luxuriosos, á los vocingleros y á los que tienen mal xeniu.
A los amigos de paseos y divirsiones, que non piensan ´n otra cosa, piesllalos ´n un cuartu escuru, jaz ayunar á los zampabotiellos, trabayar á la juercia á los jolgazanes, dar á los tercos contra las pareas.
Obliga á los amigos de lo ayenu á pasar per delantre de una casa toda de barrotes de jierru. Adientro ven todas las cosas que yos gustan.
Los borrachos tienen que beber agua á tou pastu; los parllateros y mal jablaos, mordese la lluenga, los docidiosos están encargaos de dir á repartir dineru y cosas entre los probes.
A los envidiosos ensíñayos el bien de los otros en munchos espeyos, y á los soberbios y fatos, jazyos andar en cuatro patas y reguznar.
Como “el que tien badillu no se quema”, Satanás non jaz más que mandar y disponer, y tou lo jacen á toca teja los munchos diablinos que tien empleaos.
Elli tien de tal modu montau aquello al estilu modernu, que non llega á lo terrible de otros tiempos, y e sin embargu, bastante pa que todos tengan miedu á aquel llugar de castigu, y enmienden so vida.
Ya ves Bastián, como tou cambia y se altera ´n estos tiempos. Bruxas y tragos tienen que haber jechu otru tantu, pes hasta el mesmu demoniu sabe modernizar so establecimientu, quitando-i el horror tradicional, sin que los castigos dexen de dar güen resultau.
Jueyinas del mio guertín. A. González Avin.-
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