Ronderos (Quirós)

Textos:
-¡Tou en baldre....! (Histórico)
-El rosariu.
-Non hay bien que siempre dure.
-Disparidad de criterio.
-Rústica marullería.



Ronderos. Lugar de la parroquia de Nimbra (Quirós). Cuenta con una población de 23 habitantes. Está situado en la orilla izquierda del río Ricao, a una altitud entre 620-650 m , al pie del pico Ronderos a 5,8 km de Bárzana. Hubo albergue de caminantes, aún en funcionamiento a fines del XVIII y una ermita dedicada a la Virgen Soberana
¡Tou en baldre….!
(Histórico)

-Güenes tardes, siñor cura,
-¿Qu´hay, Teresa, que milagru?
-Non, dengunu; vengu ´velu
pol “aquél” del mió rapazu
que me fó co la monserga 
de que, non se per qué diañu,
diz osté que ya non pódie
comulgar agora en Mayu,
cuandu el neñu de Rifela
y el sobrín del metrinariu
y utrus mas piqueños qu´elli
que se tan aperparando…
Y yo dígoi, don Demésio,
qu´iso  … ¡vamos a dexalo!
¡Ye mester  de que acomulgue
pos, ya tien  abondos años
y non va dir pal “serviciu”
como fiyu de gitanu,
sin complir co los percéutos
que mos manden que complamos…..
Endechas,  que ya tien fechu
dend´hay  tiempu ´l traxe blancu
y non ye cosa ´que encueya 
perque, a parte´ser muy caru, 
non to  yo pa esmoliciones,
que pasé munchu trabayu
pa facemi  con recórties
y algamar a entamangálu
d´una sábana de llenzu
y un camisu del mió Pachu…..
Conque asin que… ya lo sabe!
-Si, muyer, perú…. no hay casu.
Guarda bien el traxe ´n arca
y percura non moyalu
pa que non i quede cúrtiu,
perque pázme que nesti añu
non i va prestar pa ñada…….
-¡Comu que non vá, caraciu?
-Comu que non, Taresina;
mas qu´eches isos pecados
non pué ser, en tan i mientres
que non sépia ´l Dotrinariu……
-¡Si lu sabe de cabeza
sin parar, de cáu a rabu!
-¿Quián lo dixo, né?
-¡Yo cordia, 
que i lo tevi  despicando
pa que non se i oblidase!…..
-Pos,  tenés qu´arrespasálu;
y cuidái  non falten fueyes
o pasédesles de llargu,
como páz que vos aporta……
…………………………..
¿Si, non pongues cara ´plasmu
que, ent´ayeri xustamentes,
entruguéi al to bigárdiu
lo qu´hay n´Hostia Consagrada,
que nel llibru ta bien claru,
y dempués de tar dos hores
sorbellando los mocayos
y mirando pa les ñubes
co los güeyos remellados,
aspetóme:- “Que la Virxen!…..
¡Arreniego de los diaños,
que pollín!¡Cuantes lu vexa
non i dexo  güesu sanu!
-Non, con iso ñada fayes.
Lo miyor  será enseñáilo 
sin frañái delguna cosa
que te quede fechu ´n trapu,
pos dempués……..
- ¡Manque me quede!
¡Home, crer qu´en l´Hostia ….. Vamos….
co les veces que yo i dixe
al pegazu de mazcayu,
que lo que s´afaya n´illa
tremináu el enconsagru
son les “Animes Bendites”!…..
¡Ay, non, mialma que lu estrapo!
Mas cuentiquinos del escañu. Antonio García Oliveros.- 
-El mundo es el enemigo del hombre y por ello debemos huir de él y de sus tentaciones, de entre las cuales sobresalen  las diversiones y los placeres que son como  trampas que conducen al hombre al pecado y a la condenación eterna:
“Porque muchos hay que piensen
que solo en el mundo están
pa correr, pa divertise
pa comer y pa ´ngordar,
pa dar gusto a les pasiones
y sin medida gozar.
Y pasen así la vida 
y nunca quieren pensar
que ios aguarda después
y en qué vendrán a parar”
……………………………………………
y total lo d´esti mundu
desfáise como ´l fumeru,
y non dexa entre les manes
más que muy triste recuerdu. 
Y el diablo que sabe muncho
como quier cazar les almes
pa llevales al infiernu
pinta los goces del mundu
con colorines de cielu.”
“Que lo que s´ha de querer
y buscar con más anhelo
non ye gozar d´esti mundu
nin en él poner el afeutu,
al contrario…. hay qu´odialu
pisalu  y aborrecelu
porqu´ el mundu y sus pasiones 
son cosa de munchu pesu
que si carguen sobre ´l alma 
non la dexen tomar vuelu
p´arriba, como ella quier 
por ser nacía pa ´l cielu, 
y la facen abaxar…..
más abaxo del infiernu…”
Sociedad y literatura bable (1839-1936). Miguel Ramos.-


Esto era un matrimonio que ella trabaja, ya él era algo fato. Ya corriérase  por allí  que un hijo que tenían que era hijo del cura.
-¿Nun sabes, María, que el nueso Llourienzo dicen que yá hijo del cura?
-¡Ay, non, eso sí que non!¡Eso nu lo consiento! Déjame a mi ver al cura. Si me llevas al hombro  el domingo-porque ella nun podía andar- voy  allá ya voy canta-y las cuarenta. 
Ya fue allá el domingo. Y cuando el cura sal a decir misa, diz ella:
-¡Ay, cura, curín,
barbas untadas del miou toucín,
faldas del miou lienzo,
padre del miou Llourienzo,
ya de los outros dos tamién,
y el burro que me trajo,
que me vuelva a llevar otra vez!
…………………..
-Si me llevas al hombro a ver al cura, ya le arreglaré yo las cuenta a él. 
Y decía:
-Cura, curinos,
padre de los mios neninos
furador de mis nalgas,
comedor del mio tocín,
¿por qué llamas al mio home 
cabeza de carneiro mochín?
¡Júrote pol burro que me truxo
y que me vuelve a llevar, 
que al  mio home
nu-y los volverás a chamar!
“El Rosariu”
Desde entoncenes acá
Prebóse que ye ´l rosariu
Un amuletu que dá 
Sosiegu nisti calvariu
Y atroca la gloria allá.
El probe, que xime y llora
Na miseria, si lu reza
De la Virxen redentora
Algama ´l bien que l´mplora
Delixente y con presteza.
El que na cama tendíu
Llagau y fechu  una plepa
Tou él ye un puro quexíu
Si á so madre tienru increpa
Co ´l rosariu tá valíu.
Y el pecador que doliosu
Ente penes se ximielga
Y en sin puntu de reposu,
D´elles saldrá si afanosu
Con el rosariu se fuelga.
¡Ay! Cuántes diches llogró, 
Cuántes llácares curó,
Isti rosariu fecundu,
Fexo ´l más bienes en el mundo
Que gotes ´l orpín semó,
Por eso en tiempos meyores
Nunca desapartau yera 
Nin de probes nin señores, 
Y como perseu d´amores
Trienlu ena faltiquera.
Y hoy que está ´l mundo más talu
Que denyure, ¿qué facemos?
¿Non hay modo de curálu?
No hay melecina pa ´l malo 
Y ansina nos morreremos?
Non, que la Virxen ta ´n cielo 
Y xime como ximia
Al pié la Cruz fondu duelu, 
Y non ye uteri, non, so anhelu
Que damos pan y alegría.
Quier que ´l rosario i recemos,
Illa fará lo demás.
Jorge Suáres de la Riera (1861-1901)
“Los nuevos babillas”. Enrique García Rendueles.- 
No hebia perque ´smolecese….
Depués d´esmorgá ´la cena
y acuriosar pe la cuadra
y dexar el carru iguáu
pa sortir pe la ´lborada;
y el cadiellu baxu ´l horru
y a los vieyos e´na cama:
Amató ´l candil Remiciu,
chó manu de la verdiasca
y entamó pel carbayedu
camín de cá ´la rapaza.
Diba ´l home tranquiellando
pos, pel mor de la gurriana, 
taba la nuiche perñegra;
peru, conóz bien la garma 
y allá se foi anañando
pa non dar la focicada,
nin topar sergón sin fueya
metanes de la llamácia
que, non yera ná defícil
según lo que se ´svariaba.
Sortió, per fin, de la biseca
y, al colar cabu la casa
de “Manín el Sarapullu!
n´onde taben d´esfoyaza,
viendo llume ´na cocina 
descubrió  ver qu´aportaba.
Y p´allá tiró, sinqu´ende 
se atopase  con un alma
pos, taben todos enriba
trabayando ´na tenada….
Lu que vio, juénon dos potes 
corrompinaos de corbates 
y un macón cargáu de ñueces
y una goxa de mazana 
y, enriba de la masera, 
botelles de sidre “a manta”
Quié dicise… la garulla,
que taba ´lli perparada
pa rematu de la esfueya
y, qu´ amigu, dioi tal ñagua 
qu´escurrió de convidase
sin que naide lu brindara.
Y en menos que vo ´lo cunto, 
tremeciéndoi la quexada,
llegosi p´harcia los potes, 
garró ´l mas grande pel asa,
chó dos botelles al bolsu
y, en  tan melguera compaña, 
fuxó de ´lli á carrenderes,
sin que denguien lu ´sclucara.
Llegó pe la sienra ´lantre
metanos de cá ´l  “Fogaxa”
que tá averá ´nun requexu
devolando la collada,
col horru ´n pocu derriba;
y, como entos orbayaba, 
la casa  de la só moza
quedábai entá allonada
y, en tampocu yera cosa 
de ir p´allá co´la garata, 
metióse baxu  d´aquilli
p´ abellugar y rucala…
Y venga i zurrái al pote
fasta que ya ´mpapizaba,
y entóncenes un sorbiatu
pa qu´eslogase la pástia ……
Y güelta  a dai al dentame
y utra vez a la xarapa….
La custión ye, que, la pota 
diba quedando estripada….
Y aportó  que ´nesti  tiempu,
vió Remis pe la ventana
du ´n cuartu   que taba arrentes
del sitiu ´n  qu´il s´allugaba
(pos, como ´nantes vos dixe,
tá la cás algu mas baxa), 
qu´intraben p´allá dos moces 
a cual de les dos mas guapa, 
qu´empués de ciarra ´la puerta, 
chándoi  per dientru  la tranca
y engolá ´l candil de mecha 
n´un espetu so la cama, 
juénon, dando reblinquinos
de contentu, p´hacia ´l arca
y, sacánd´ unos pasemos
que yos trexo de la Bana
l´hermanastru qu´ lli tienen 
y hébia pocu qu´allegara;
prencipiánon a prebalos,
quitando cotiya y falda….
y tamien anguna cosa 
mas de lu que se rellata,
qu´a Remiciu, co les vistes 
escolgábai la babaya,….
A tod´ist´una ´les neñes 
aplastó viendo que taba 
la ventana toda abierta
y, al par que diba a ciarrala
dixoi al útra: -¡Recoya!
¿como non cierraste, chacha?
¡si llega ´pasar dalgunu 
facémosla bona, mialma!…..
………………..
-¡Non, dixo  ´ntoncias Remiciu
pa quitayos  ista escama, 
podédes seguir trenquiles
pos, na media gora llarga
que fai que tó yo  per ende 
nin vi que naide pasara!
Mas cuentiquinos del escañu. Antonio García Oliveros. 
Non hay bien que siempre dure.
Dirá facer del soceso,
que se rellata p´anicio
de más de mil semeyantes,
mui cerca  de medio siglo
pe les castañes serondes,
al madurar los oricios,
cuando allegó a la parroquia
mayor de Villsimplicio
de padre de almes el cura
párroco, don Agapito.
Non era, por referencies
de feligreses antiguos,
pozo de cencia el siñor, 
nin home de pergaminos;
pero  con todo y con eso
tomó tan bien el oficio,
que yera lo que se diz
el ídolo de los vecinos.
La manga de confesar
con todo ´l ancho  preciso
pa que colasen  por ella
les sacaveres y grillos
usábala todo l´año, 
lo que se diz de continuo,
sin apertar la jareta,
nin apurar el destingo,
a todos y a cada uno,
en sin tocar en lo vivo, 
nin espetar el sermón
de pública, tan preciso
pal fin de qu´el penitente
detenga sus apetitos,
y que desand´el camín
de los profundos abismos.
Aconseyaba pacencia
na misa de los domingos
al pueblo trabayador,
que tá non era el diablico,
diciéndoi que yera el cielo
el premio de los probinos,
tenín que atopar de juro,
al dar el postrer sospiro.
Les cuentes de los derechos, 
por bodes y por bautizos,
cobrables a los probes
sin apuralos. Amigos, 
decía, cuando pudáis,
que non ye palo  de pícaro;
y asín  quedaben contentos
y satisfechos, y vínlo
y cuasi  que lo  estrumiaben
al bon  de don Agapito.
Non yos pasaba la cuenta 
de funerales y oficios
de ánimes, mises, ecetra
si se trataba de ricos, 
hasta que diben pedirla
cuidando que fos olvido.
Y entoncies arrespondía:
Ya pagarán, un domingo…. 
un lunes….. cuando yos pete…..
en enrestrando el maizo….
cuando se pise la sidra 
si tan en sin compromiso;
y asina diba viviendo 
siendo de todos querido,
porque a cadún i dexaba
el que andiviés a capricho,
viviendo a sus anches todos, 
en sin andar con remilgos
el siñor cura con naide
nin con denguno y consigo.
Cantaba nes esfoyaces
co les rapaces a gritos;
cazaba co los marqueses,
y mayorazgos, y primos
de los señores del pueblo
a los ñarvatos y mirlos; 
rezaba co les cofrades
de San Antonio  bendito, 
y asín,  a gusto de todos,
llevaba don Agapito
la vida más sosegaa 
que si tuviés en el limbo.
Pintaba con el Alcalde,
cenaba con el Menistro
de la Xusticia, fumaba
cigarros de los legítimos
de Güelt´Abaxo de Cuba, 
que-i  los unviaben los primos,
los xenros y los cuñaos, 
los tíos y los sobrinos
de todos los habaneros
nacíos en el distrito
de la parroquia del cura
mayor de Villasimplicio.
Los güevos y les gallines, 
los tucos y los chorizos, 
entraven a tonelades 
en ca de don Agapito, 
como  regalos de Antroxo
de los cristianos vecinos.
Así de modo y manera
que taba nel Paraíso
el cura de la parroquia
mayor de Villasimplicio.
Mas como todo na vida
se acaba, como los figos,
llegoi al cura la hora, 
que todo llega en los siglos,
de que se-i vos guardabaxo
la mina del paraxismo.
Un día del Obispau
dixeron-i  por escrito
de que tuviés preparándose,
que diba dir el Obispo
a confirmar a los neños
de la melicia de Cristo.
El cura llamó al Alcalde,
y al Xuez y a los homes ricos, 
y Su Ilustrísima el día
de su llegad´al destrito,
foi  recibíu con la música,
con arcos y farolinos,
y tuvo una xinta en forma
con todos los requesitos.
Les antes autoridades
y los fidalgos vecinos
xintaron con Su Ilustrísima
y el cura don Agapito,
y todos aponderaben,
por enterar al Obispo, 
les cualidades del cura
en tono  tan efusivo,
que oyéndoles el Prelau,
asina diz que yos dixo:
Un cura que quieren todos 
y que non tien enemigos,
ye porque dexa que fagan
los feligreses el pino.
Non me convien esti cura 
que siga en Villasimplicio
un día más.  En la Braña
tien arreglau el destino……
Pos Cristo Nuestro Siñor, 
con ser el Bien Enfinito,
foi muerto y crucificau
como si fos un bandido.
Orbayos de la Quintana. José Benigno García (Marcos del Torniello).-

Disparidad de criterio.
Escaxina los arbeyos
y non retruques, Marcela; 
pica les berces y táyales
les pataquines de priesa;
atiza el fueu al estante, 
que ye menester que fierva
l´agua del pote, y entaina,
porque barrunto  que sea 
ya pa les doc´el tercero,
y quiero a les doce y media, 
en punto, qu´esté la xinta
como Dios manda qu´esta.
Garra la escoba de argañes, 
mió fía,  y barre pa fuera
la fabaraca y los pulgos,
que va venir del´andecha 
la xente que tá en Bañugues
embalagando la herva
Bulle, mió fía de l´alma,
pa que non falte siquiera 
nin  una pinta de nada
de cuanto ye de concencia.
Escalda bien les cuyares,
les olles y la garciella,
el cucarrón  y les trebedes
pa que tengan por fresca.
Has dir por agua temprano,
porque la sede, nin el Xudes
cuido que puede con ella.
Echa pasión  a los xatos, 
y espárcela  pa qu´esfrezca; 
cata les vaques y éstrales,
y tiende un poco de lleña.
Apila bien  el bericio
debaxo de la panera:
da de comer a los gochos
en cuanto puedas, na duerma,
meciendo co la fariña
los garitos que puedas, 
que abondos hai magurientos
en dientro de la masera.
Salvao non yos eches muncho:
dos embozades y  tercia 
ye abondo, así Dios me valga,
pa que resulte la cuenta.
Pon en remueyo la ropa
de la colada, na´cieva, 
coo la llexiga que atopes
en culo de la cazuela, 
y ve al molín, en un blinco, 
en busca de la molienda,
a por el fuelle mediano
de poco más de faniega. 
Siega dos paxos de vianda
na llosa, pa la nubiella
parida de tres semanes 
que da la llechi mosea; 
y non descuides la burra 
apastoriada na güerta.
Anda, ximiélgate, porra; 
que, mialma, ye abondo  llarga
la noche cuando se tercia 
pasala de claro en claro
como la pasa to güela.
¿Andes o qué, folgazana?
¿Qué aguardes, desobedienta
de los demonios? Avállate,
grandísima puñeflera, 
porque sinón……
-Sinón….. cuernos 
y pan pingao….. Po la juerza
cuida que soi una máquina
quiciavis de becicleta,
y quier a ver si arreviento
lo mesmo que una barrena
de les que hacen al caso
los piones de la cantera.
Parez mentira, mi má, 
que me atragante…..
-Marcela, non me retruques.
-Non puedo, 
porqu´el trabayo me afuega, 
en tan mientres vusté
tá dando la parpayuela
co les vecines….
-Aguarda,
desvergonzada, magüeta; 
que voi frayate los morros
col pico de la madreña.
-Ye boba o faise…..
-¡Repuño!
-Non tengo ganes de fiesta,
mi má, si ye qu´está lloca…..
-Voi  arrincate la lengua.
¡Ay qué demorro de moza!
-¡Ay qué barajo de vieya!
Orbayos de la Quintana. José Benigno García (Marcos del Torniello).-
Rústica marrullería
Por el caleyón abaxo
de Perlora pa Coyanca,
Pericón el de Maruxa
vien cantando la praviana
per delantre de les vaques, 
de la Pinta y de la Parda,
que xuncides  van tirando
por el carro de la vianda.
Los tenreros, les nuvielles,
la Garbosa y la Galana, 
reblincando van delantre 
de Perico que les fala
pal corral, porque se avera 
de la noche la somanta.
Canta el carro,  les esquiles, 
col repique  que acompaña
la canturria de Perico
van marcando la sonata 
con el paso casimente
del puntero de la gaita. 
Va contento Pericón
qu´ esmadreña  con cachaza
la llamuerga del camín,
cual si vos per una sala,
tan ufano, satisfecho,
fachendoso de so facha,
de su ficha, de su fecha,
que non sabe lo que-i pasa.
Trai colgando la zapica
del currión , y la guiada
traíla en riba del costazo
satisfecho de la traza
que se dan los llabradores 
que refaifen una cuarta
con los frutos de la tierra 
que se vienden e´naplaza
por un precio tan enorme
como nunca se soñara.
Cuando apara de cantar
o de char una tonada 
fala solo y col ganao:
-Parta Pinta, parta Parda,
ten Garbosa, ten Morica, 
ten Cordera, ten Gallarda……
Pos siñor, así me salve
vamos vien. E na quintana
sobra todo, de magar
que, en dexándolo pa en casa 
lo que abonda y otro tanto
pa que nada faiga falta,
tien un precio de cosecha, 
que,  me caso con mi alma,
hai que velo. Ye una mina
por entero la llabranza.
La fornada non se amasa de boroña,
que se fai de pan d´escanda;
y ha tar tienro, que sinón
casimente non se mazca
mas qu´en sopes y cafeses,
pel estilo de l´Habana.
Una pita val dos pesos; 
val un güevo un rial de plata; 
los arbeyos, les pataques 
y les fabes y la grasa 
tan sin precio, pa bandeles
a lo que un-i dé la gana……
Si esto dura tan siquiera 
siete meses y la parva,
micro yo la casería,
porque ´l ama tá empeñada,
según diz hasta los güeyos
casimente de la cara,
sin que algame pa vevir
co la renta que se-i paga.
Val bien eso  de la guerra,
con qu´el mundo s´esmigaya,
pa dalgunos. Los que muerren,
entarrándolos, abasta.
¡Viv´Asturies!¡Viva Cardo!
¡Viva el Valle!¡Viva Pravia!
Hai que char la de coyer….
¡Ixuxú….! “La Soberana.
Agora val el que tien; 
el que tuvo non val nada”.
Dexó el campo Pericón
de repente, por la causa
de que vió baxar al mérico
del conceyo pe la cárcoba
del camín de la Llosona.
caballero en burra blanca.
Hai vexigues; el dotor 
nin sosiega nin descansa;
nin de día nin de noche, 
casimente non apara,
y por eso vien el home 
de Tamón a la Llargozana.
-Diós te guarde Pericón-
diz el mérico.
-Si cuadra, el Siñor lo guarde todo
de la peste.
-¿Vas pa casa?
-Sí, siñor, ¿y vusté vien 
de visita?  Mucho gana 
cuando hai pest´ el cerujano; 
pero mialma lo trabaya.
-Si pagaren les vesites….
-¿Non i paguen?
-Home, calla.
Gana más un jornalero
cuatro veces, por semana,
que n´un año gana el mérico, 
aunque más enfermos haiga
que de payes el payar
tener puede cuando cuya
la cosecha  por entero de la erga.
-Vaya, vaya,
don Alfonso, por lo visto
tá el negocio noramala….
Non se faga  probetayo
que dengún-i pide nada.
-Ye tan cierto lo que digo,
Pericón, me caso en Sama,
como tres y dos son cinco
y dos medies una vara.
Mas dexando coses tristes 
que non valen una cádaba.
¿Tás ya fuerte?
-Sí, siñor,
y non tengo pa pagaila
entovía la salú
que-i la debo……
-D´eso, nada.
¿Cuál y´el xato, Pericón,
que xurásteme  na cama
que habís dame si quiciavis
de la muerte te apartaba?
-Home, mire,  don Alfonso, 
¿quier tentame?
-Nin migaya.
Son testigos los vecinos
de que dist´esa palabra.
-Non lo niego que-i la diera.
Puede ser,  que l´home fala
delidiando abondes veces….
Pero ¿dixe-i eso, mialma?
Taba malo por entero
cuando asina delidiaba.
Orbayos de la Quintana. José Benigno García (Marcos el Torniello).-





















































































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