Fiesta en Santullano (Las Regueras)
Textos:
-La ´sfoyaza.
-Sátira contra las corridas de toros.
El gaiteru de Libardón |
Taba yo trabayando ´nun caleru con Xacinto, Colás i Ramonzón, Un vienres a la tardi per xineru distrayidos en gran conversación; más pasaba la fía del Gaiteru premiadu ´nel certame de Xixób, y díxonos a toos la rapaza:
-Esta nuiche ´n mió casa hai esfoyaza .-Pos diremos allá, non mos engañes.
-Convídovos a toos respondió, habrá gaita i tambor, sidre y castañes, y va ´l tamborileru de Carrió.
-Non dexamos de dir, de risa ´spañes cuando ´n metá del corru baile yo.
-¿Cuntaré con vosotros? -sí, por ciertu, adiós Rosina blanca, flor del güertu.
………….
Diba la mió Rosuca tan melguera por so casa contenta i faladora, golviendo a cada pocu la mollera con sonrisina tienra que ´namora; dimpués que se perdió ´na carretera, siguimos trabayando fasta l´hora de guarnecese ´l sol tres d´un carbayu, i rediós dexamos el trabayu.
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Estiramos les piernes i los brazos guardando pa utru día los preseos, t diemos unos cuantos pisotazos per atayos, caleyes i rodeos; pero hubiemos rompé los espinazos xunta ca de Pinón co los arreos, y terciando ´l camín ´na carbayera, a la postre cad´un fo per so vera.
……………
Al llegar xunta ´l horru mesmamente, tropecé con Felipa ´l Madreñeru, y dixei: Felipón, va muncha xente en ca Rosa, si vas lleva ´l punteru.
-Non se, naa me dixo a mi Vicente, pero plantóm´allá yo col primeru.
-Aspera, voi cenar i vamos xuntos.
-Non que voi a mió casa a ´nsayar juntos.
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Salté pe la portiella, di un xiblíu, metime ´na tená com´un gurriapu, foi contintu pal llar faciendo ruiu, y taben toos allá ´nllenando ´l papu; bebí un poqueñín d´agua pel vedríu, dempués llimpié ´l focicu con un trapu, y sentemi a cenar e´nun rincón, un bon platu de fabes con llacón.
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Col bucau ´na boca fo al corral en busca d´un palín por si quicias; pero ´spanté los güés p´hacia ´l portal, y dixi yo al ganau : xatu atrás! garré ´la vaca pinta pel cornal di un golpe a la portiella i fixo plas, co la furia foi dar fasta la llosa, y nun creu planteme ya ´n ca Rosa.
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Al llegar yo plasmé con tanta xente rodiaos al montón de les panoyes, falando i trabayando guapamente, sentaos ente fueyes i fenoyes. Yo di les güenes noches mui prudente, y díxome Pinón: -Clemente, oyes? tenemos entamá una folixa pa dempués, qu´ahora Rosa nos aguixa.
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Senteme sol montón ´na picorota, y mirando pal llar dixi: ah Ruperta! que cozan les castañes e ´na pota, que ya tan toos co la boca abierta.
-El diañu se subió a la cocorota, dixo Rosa que ´ntraba po la puerta:
-A ´sfoyar i enriestrar, non teis con calma, pos el que ´nriestre más gana la palma.
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Desque tal cosa dixo: con remangu, comiencen a ´sfoyar, pero ¡qué aprisa!, yo al velos forfugaos ente él fangu, non pudi menos d´españar de risa; entamé trafucar, dempués púnxeme ´n mangues de camisa, y taben sin xurxir toos callaos, cad´un col so montón, mui aplicaos.
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Apurriendo panoyes a los mozos, les moces, i arrincando barba i fueyes, diben ellos texíndoles en trozos, con xunclos, payes, triences i guedeyes. Yo ´scondí les mios riestres pe los pozos, mas ríense de min vieyos i vieyes; y al espatarrangame ´n metá ´l corru, diz Vallente:-¡xiasús! ahí ta ´l del gorru.
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Cad´un en so montón diba poniendo les panoyes foliaes que ´nriestraba, y diben les pilades acreciendo; mas la mió, nin crecía nin menguaba, barrunto que de min taben riendo, porque ya la llabor se yos cababa; y andaba yo rodando ´nte los tueros como ´n pelos de gochu los reyeros.
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Mentando qu´arroxaren la foguera, pa facer el magüestu, fo ´scurriendo: Planté ´l pote metanos la filera, y en sin falar daqué, fuimos comiendo. Pasó de mano ´n mano la puchera, coló de boca ´n boca i foi cayendo per gargüelos, barrigues i paxiellos, la sidre que moyaba a toos ellos.
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Ahí vien utru paxán de corbates, fumiando i tienriquines de callentes, y dan ñueces i ablanes mui barates, pa tou ´l que quixés rucá los dientes. Anden pucheres per illí sin pates, poniendo les molleres tan llucientes, que mialma, co la sidre, si non caen dalgunos, ya non saben lo que faen.
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Entamóse dempués la xugareta, comenzando col xuegu la zapata; cundo toa la xente taba quieta, diome ´na ´splda un co la ´lpargata; miro al reor, desmango la chaqueta y corriendo tres d´ él garrei la pata; plantelu ´n metá ´l corru i aguantó, la ñube de zapatos que i cayó.
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Delantre del corralm el xiringüelu, blincaba pe la gaita i pandereta, y bailaben los mozos en un vuelu co les moces, la mía taba quieta; espatuxaben tantu ya pel suelu, qu´a la postre perdieren la chabeta; y bailamos yo i Rosa con saleru, los puntos revesaos del punteru.
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Sudorientos de tantu reblincar, fatigaos d´ afechu i amoriaos, sentámonos un pocu a galantiar, y llovía la sidre allí a xarraos, daben les doce, l´hora de marchar; siete dis d´esfoyaza van cuntaos, por fin hoi tuvo bono ¡mialma, mialma!, que non cuntaba yo llevá la palma.
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Ramonzucu, Perico, Xuan, Vicente, Pin el tercu, Xacinto, Fabricianu; Antonón el Maruxu, Lluis, Vallente, Florentinu i Ustaquio ´l mió paisanu, Toos borrachos, diz un al utru: ¡tente!, mas un apigazó tres d´un manzanu; los demás ya terciaben la montera, chando ixuxús metá la carretera.
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Despidime tamién yo del gaiteru, y tevi con Rosina un peacín, deliciosu pa min que soi ronceru, fasta que dixo: ¡marcha Clementín!, dixei adiós fuxí mui gayasperu, y taba co lo otros ya ´n camín: llevamos pa so casa toes les moces, y fuimos pa la ñuestra dando voces.
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Yo zampeme ´na cama, un bon sueñu, suañé lo que t´acabo de cuntar: que cantaba i bailaba mui risueñu co la mió Rosa; i basta de falar, qu´aquí, lletor, suañando, non soi dueñu de la pluma que quier descansar: si quies rite, comer, beber en traza, non tienes más que dir pa la ´sfoyaza.
Francisco González Prieto. (1859-1937).-
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¿Comedias? Ni por pienso. Ésta es la escuela en que la incauta juventud aprende el arte del amor, arte funesto, origen de los males que desolan al Universo todo. Las comedias corrompen y envenenan las costumbres. Son la peste del mundo.
Los autores, los sabios catedráticos lo dicen.
¿Y toros? Eso sí, vaya en buena hora con algazara el pueblo a pelotones a gozar el placer, digno sin duda de los héroes de Roma, a cuya vista la humanidad temblaba, y que en el circo del gladiador la sangre derramada era grato espectáculo a sus ojos.
Brame rabiando el bruto jarameño, ensangrentada la cerviz, que arrastra el duro arado, gaje el más precioso de los dones de Ceres y Pomona, y sea, en fin, trofeo de la espada del diestro matador. ¿A quién se ofende? Criada para el hombre aquella fiera, si, pereciendo entre tormentos, sirve a su recreo, nada importa, paga a su señor el feudo que le debe ¿Y qué importa tampoco que furioso, por el suelo arrastrando las entrañas, corra de una a otra parte el ancho circo y entre dolores dé el postrer aliento, el brioso alazán, hijo del Betis, del hombre compañero y de la patria glorioso defensor en muchas lides?
Él no es más que una bestia, y si su dueño de ella usar quiere así, no hace otra cosa que usar de su caudal o de su plata. Pero, ¿el hombre? El hombre ¿en qué peligra? Corre tal vez despavorido, huyendo
una cercana muerte. Mas se salva. Vuelve al circo, repítese la escena y ya de polvo y de sudor cubierto,
busca en sus fuerzas casi desmayadas a su vida un asilo mal seguro. Tropieza aquí, y el miedo le sostiene. Cae después, se desconcierta un miembro,
la fiera le acomete; pero escapa, aunque contuso o herido, y en su rostro retratada la imagen de la muerte. Pero, ¿qué importa eso? Éste es su oficio, el lidiador así gana su vida. En todo hay riesgo; como no perezca, nada hay perdido, todo es inocente. Pero, ¿perece alguno? ¿Y quién perece?
¿Uno entre un ciento….? Nimiedad, pobreza de espíritu; entre ciento uno tan solo no merece la pena de contarse. He aquí el lenguaje del doctor Toribio.
En el siglo dieciocho así se piensa: se proscribe el amor y se defiende un odio eterno de la especie humana. La escena se detesta, en que sensible el hombre a los encantos lisonjeros de la belleza, endulza las costumbres, que en las selvas contrajo de la Gocia, y en que si el vicio infame se presenta con todo su atractivo y sus ornatos, la sólida virtud que por fin triunfa su faz horrible y su fealdad descubre. Pero, el circo…, en el circo se tolera, y aun más se califica de inocente, y el pueblo, almas feroces, se atropella al funesto espectáculo, en que ¡oh siglo! el hombre se degrada hasta el extremo de ser juguete y presa de los brutos. Clama, clama por fieras, y desdeña a sus Sénecas, Plautos y Terencios. Así, mísera Iberia, así retratas a Roma en su barbarie, así desmientes el siglo de las luces, y eternizas el padrón horroroso de tu infamia. Sátira cuarta, contra las corridas de toros. (19 de Septiembre de 1797). Gaspar Melchor de Jovellanos. -
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