Por un falsu testimoniu
Pidiérame vusté, Pin de Acevedo, que i dies un parecer de la quintana, y puede que quiciavis falase y saqué de consonanciarespeutive al asuntu del allinde, de segar herva verde, enmarañala, arrendar y sellar, semar pataques, cabar la borronada, coyer el maicín qu´está maduru enrestrar les panoyes na esfoyaza, xoncer los gües al carru de la esquirpia pa dir a buscar árgomay char “la soberana” si se tercia de que haiga que cantar “la soberana”Pudiera yo a mi modo, falando del asuntu con cachaza, decir el cómo y cuando se pisa la manzana y cuando tá la sidra po la espicha en puntu de apañar una palanca.Yo pudiera explicai asina mesmu la forma de arrotar una llabranza,cabruñar el gadañu, a cebar un mamón, catar la parda, sacudir les castañes, matar la abarraca echar el cuatru juera del batiente, y sacar un partiu de una bolada. Quiciavis que acertase cuntando la verdá como Dios manda, con una melecina pal mal güeyu, que fai abonda falta agora que la envidia ye como les vexigues, una plaga.Y pudiera informalu casimente de como se corteya una rapaza y como se namora faciendoi revelgunos pe la espalda. Pero eso de pedime cuatro letras, pa dales a la estampa, acerca de Cervantes… o ye fatu, o faise nin de l´alma. ¿Pretende que un payotu filosofe? ¿Quier velu espotricar? ¡Vaya una gracia! Si quier rise de min, tien bona jota, y puede dir bailala. ¡Qu´el Mancu de Lepantu foi un home de genio sin igual, sin comparanza! ¿Y qué me diz con enso? Genio abondo tienla la mió muyer cuado s´enfada.
¿Qué foi tan portentosa la so sabiduría extraordinaria, la que cuyo enllenara el mundu enteru por non caber non ámbitos d´España?
Non i lo niegu yo que juese asina. Si tuvo tanta fama,
esa fama, siñor, ¿matoi la fame? ¿Ayudolu a nadar en abundancia? Home, calle por Dios. Al siñor cura que sabe más que Lepe, cuando fala, oílo yo cuntalo nel sermón que na fiesta predicaba, que non cenó Cervantes cuando acabó el Quijote de la Mancha. Diz que po les cercenes fai tres siglos que dió les bocadillos e na cama, y que aunque lo enterranon ciarrau en una caxa, que vivo perpetuamente, que por ser inmortal tien esa gracia. Yo digoí la verdá: lei esi libru del fidalgu manchegu y Sanchu Panza, y, ¡mialma! quita el xuiciu lo que fizo rir, así me valga. Mas como non hai cosa perfetta nesti mundu ni acabada, ye ciertu abondes veces de qu´el genio tamién mete la pata. Afírmolo yo asina, y atestíguolu, al son de les mudances de la gaita, que metiola Cervantes, fast´arriba, pintando una pendanga, Maritornes del cuernu, fegonzona ajorobada y nacha, co un güeyu ciarrau y l´otru en caldu, que diz la relación que ye asturiana…. Eso non ye verdá, ¡me caso en baxu! o Cervantes s´engaña, o non pasó dacuandu del Payares a ver la flor de Dios de la quintana. Porque si vies les neñes como flores de Oviedu, de Avilés y Pravia, y, pa non lo cansar, de todu Asturies, que son como anxelinos de la cara, non yos allevantás en el “Quijote” un falsu testimoniu d´esa trasa.
Marcos del Torniello. año 1916
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