Coráu Castiellu-Parroquia de Abamia (Cangas de Onís)



Textos:
-Un día en Uvieo. 

Jabalíes, con cámara nocturna.


Coráu Castiellu. 
Lugar de la parroquia de Abamia (Cangas de Onís), situado en un  espolón, a 169m de altitud, en la margen derecha del Güeña. Dista 7 km de Cangas de Onís y tiene 24 habitantes. Su nombre  se debe a la existencia  de un antiguo castillo. Hay casonas de buena factura, como la llamada de la Cantera, la de los Soto y la de los Cueto, con escudos del apellido Labra.
................
Cuidar el presente para asegurar el futuro. Es la premisa que siguen los vecinos de Corao Castiellu, pueblo situado a 6,5 kilómetros de Cangas de Onís -en sentido Labra- y perteneciente a la parroquia de Abamia, donde no dan abasto para recuperar sus joyas arquitectónicas. La última construcción robada a la maleza, gracias a los miembros del taller de empleo de la mancomunidad chica, fue la fuente de los Moros, situada en el camín de paso a Coraín. A esta se suma el lavadero de Llambriego, ubicado junto a la pista que baja a La Estrada y al que sólo le faltan unos remates en el depósito. Pero lo que más preocupa a la quincena de personas que residen todo el año en Corao Castiellu es la conservación de su capilla-escuela, fundada en 1760 por Francisco de Soto. "Fue la primera que hubo en Cangas. Venía gente de toda la parroquia hasta que cerró en los 70 del siglo pasado", explicó José Manuel Peláez, con 70 años uno de los antiguos exalumnos. En noviembre el Ayuntamiento reparó la cubierta para evitar su derrumbe por goteras y los vecinos piden ahora la rehabilitación de su interior, que aún conserva pupitres de la época, para poder celebrar de nuevo la misa de San Antón Abad, el 17 de enero.
A Maribel Cueto lo que más le cautivó de Corao Castiellu fue "la tranquilidad y las vistas que hay de la cruz de Priena", una opinión que comparte con su padre, Avelino Cueto, de 93 años y antiguo pastor del Enol. Su único temor es que "la estrechez del acceso al barrio de La Bolera impida a los servicios de emergencia pasar si ocurre una desgracia". Las vistas de los Picos fueron determinantes para que la periodista Yolanda Sobero, enviada especial de la televisión pública a lugares como Chechenia, Sierra Leona o Kosovo, construyera una casa de veraneo, o para que la oriunda M.ª Luisa Larrea volviera después de 42 años en Argentina. "El pueblo ha mejorado mucho en estos años pero hecho en falta las grandes tertulias de los domingos en La Quintana", cuenta la vecina, que lamenta que grandes casonas del siglo XVIII como la de La Conquista, Soto-Labra, la Cantera o los Cuetos, estén deshabitadas. La Nueva España. 1-07-2015.-



Un día en Uvieo
Recién llegáu 1904. 
“agora, al echar mi cuenta 
piendo y digo renegando:
¿qué degorrios fui ganando 
con cambiar de vestimenta?
¿A qué vini yo a la Bana?
Pus vini, según descurru,
a trabayar com´un burru
de la noche á la mañana:
y á dexar añu tras añu
la salú y el güen humor
metíu  tras d´un mostrador
vendiendo  pieces de pañu
pa golver,  vieyu y sin fe 
al pueblo onde ñací
con lo munchu que perdí 
y lo poco que gané”.-
Ya vos lo dixe mil veces:
non quiero dir mas á Uvieo; 
divertivos y trunfai, 
que yo ya escarmé d´afechu.
. . . . . . . . .
En jamás de los jamases, 
xúrolo, qu´allá non güelvo; 
non quiero que m´asoceda
lo que, fai ahora añu y mediu, 
cuando vendí la mió Norma
al fíu de Pachu Riesgo.
Voy cuntávoslo si tais 
uma migaya atentos.
Mercara yo en San Cucao
una vaca á Xuan de Selmo
que meyor  nunca la hubo, 
nin tan bona en tou ´l conceyu.
Non la tuvi en mió poder
mas que tres años y mediu
y dióme bona ganancia, 
pos en esti pocu tiempu
tres naciones me soltó
que me dienon bonos perros.
De llechi daba la probe
(y, mialma! ni pizca miento)
catorce ó quince cuartillos
tanque mas ó tanque menos; 
pero del últimu partu 
dexó de dar llechi un tetu
y non daba mas que treci
por lo que tuvi ´l recelu
de qu´ escosaren  los utros,
y, á vendela ya resueltu,
dixe yo á la mió Rosona:
-Mañana vamos á Uvieo,
y si vendemos la Norma
desde ´l mercau diremos 
á ver la comedia ´l  tiatru
y asina foi: dichu y fechu;
el xueves pe la mañana
entamámosla pa Uvieo.
En San Llázaro atopamos
con Pinón de Pachu  Riesgo
que m´ofreció po la Norma,
la mió vaca mil quinientos;
pero yo quería mil sieti,
y Pinón, que ye mas tercu
qu´una gocha tevergana,
porfiaba vocingleru
á que de llechi non daba 
diez cuartillos, ¡que magüetu!
-“Dá los treci bien cumplíos”
dixe yo, y pá convencelu
propusei catala en casa 
d´algún discordio en tercero.
Así foi, entramos todos 
en casa del Mantegueru
y, después de bien catada,
convencióse ´l fíu de Riesgo
y allí mesmu se ciarró 
el tratu, en mil setecientos.
Aquél día por ser xueves 
rompiera  una pipa Céferu
que pa mi entender tenía 
un poco de gustu al secu;
pero tenía buen palu
y secanti al mismu tiempu,
entrando que daba gloria 
la sidrina pel gargüelu; 
la fartura foi curiosa, 
cuarenta vasos, lo menos.
Cuando salimos d´allí 
yo diba bastante ébru; 
pero agarróme Rosona 
del brazu, si non apuesto
á que doy, como soy Pachu
co los focicos nel suelu.
Al pasar la Puerta nueva, 
casi frente al Mataderu,
dixe á la muyer:-Non mires 
pa la izquierda, que hay oriéganu.
Seguimos camín abaxu
hasta que, por fin,  entremos 
en el Café de Madrí,
que tá muy maju por dientro
con sofases y tayueles 
forráes de ciertopelu.
Como día de mercao 
taba el Café casi enllenu;
un señoritu delgau
con barbes, bastante prietu
estaba tocando un cosu
que paecía un escudilleru; 
y munchu  bien lo facía, 
á mió xuiciu, el porreteru; 
gustóme mas que Xeromo 
de Costanza de Severo
cuando toca en la so gaita
el fandango ó ´l xiringüelu.
Yo tomé nueve cafés 
con pintes de coñá bueno
có lo que la mió cogorza 
desapareció d´afechu.
Pa la mió muyer pedí 
una copina d´aquello 
que llamen rosa, y tomolo 
llambiéndose hasta los deos.
Llamé al mozu có les palmes,
pagué todu ´l gastu fechu,
y salimos pá la calle 
que paecía un formigueru
de la xente que cruciaba.
Yo atorollé con aquello, 
pos non viera en toa mi vida
semejanti movimientu.
¡Qué de coches, Santo Cristu, 
pasaben en sin tropiezu
por debaxo d´aquel arcu
na plaza del auntamentu…..!
También vimos otromóbles 
que son coches qu´á mi ver 
lleven los demonios dientro.
Después de muncho fozar
pá salir d´aquel aprietu
llegamos á una casona 
con estautes de cementu
y un cartelón emprentau
que dicía nestos tréminos:
“Tiatru de Campoamor”.
“Compañía de Guerreru”
-“¡Isti ye ´l tiatru, Rosona!”.
dixe yo, vamos pa dientro.
Cuando tábamos nel pórticu
vi á  un señor gordu y pequeñu
que detrás d´un ventanucu
señes m´estaba faciendo.
Acerquéme allá  entóncenes 
dixom´él:  -“Soy el que vendo
les papeletes pá entrar
á ver la fonción.” “Pos bueno, 
contestei, déme un par d´elles
de lo meyor, por supuesto;”
y apurrióme pol ventanu
dos papeles amariellos
cobrándome dos pesetes 
qu´entovía toy sintiendo.
A la puerte había un hombre
emperixilau y tiesu
que me cogió los papeles 
y rompiómelos al mediu.
¡Recordiu!, nunca tan grande 
ofensa me hubiera fecho
delantre la mió muyer 
el degorio del porteru;
arremango la guiá
pa atizai á aquel  zopencu
y, si Rosa non me agarra 
del brazum xuro y apuesto 
á que i doy un civiellazu
que lu lleva al cimenterio.
Pero al dame ´splicaciones 
de porqué facía aquello, 
dixo, qu´ era un esquisitu
pá poder  entrar adientro.
Con estes satisfaiciones 
que me dió finu y corréutu
arreglóse la custión 
y ensiñónos el porteru 
la escalera pa votiar 
á onde taben los asientos.
Llamábenlo el paraisu
y, miániques! yera un infiernu
pol calor qu´allí facía 
mas propiu d´ un amagüestu.
Desde allí víase todo; 
y como soy hombre netu
y tamién oservador
de lo más pluscuan prefeutu,
y non daben entoavía
á la fonción escomienzu
púseme á miralo tóo
pa poder cuntálo lluego.
Detrás d´un balcón ví á unos 
siñores; yeren lo menos 
ventidos ó ventitres
cada un con su estrumentu.
Unos tocaben violinos 
utros xiblates, punteros 
cornetinos y trompones;
y había un siñor entr´ellos
que tocaba un guitarrón, 
qu´el diaño me coma el fégadu;
tenía ochenta melímetros 
de profundidá, lo menos.
Dabai con una bardiasca 
qu´untaba con caramelu
pa que sonara mas roncu
el diañu  del estrumentu.
Utru había que tocaba 
un guitarrón más pequeñu
qu´amarraba entre les pates, 
y tamién con caramelu
untaba la so bardiasca;
á su vera, taba un vieyu
sentau  entre dos tambores 
que semeyaben calderos.
Cuando mes s´entosiasmaben 
dando un ruido del infiernu
vino otru, que se sentó 
en el sillón que había en medio.
Traía la chaqueta rota 
por detrás, y entre los deos
una variquina blanca, 
delgadina; con qu´en esto
escomenzó á facer cruces
en el aire  con tal xéniu
que los utros  sumisinos
tocanón tóos  á un tiempu.
-“Esto ye cosa del diaño, 
dixe yo, y esi del medio 
ye ´l que tién todu el malúbriu
pa ximielgar los moñecos”.
Cuando acabó la tocata 
ximielgaron por adientro
un campanín, y de pronto, 
sin saber cómo fué aquello, 
levantóse la paré
p´arriba, ¡Virxen del cielo!
Yo plasmé, y la mió Rosona, 
que tién un distintu fieru, 
díxome á la oreya: -“Pachu,
barrunto que nada güeno
va á pasar en esa casa; “
y asina foi efleutu.
Salió una moza muy guapa
y tras d´ella un majaderu
que quería pó la fuerza 
conseguila. En tal aprietu,
empezó á gritar la moza 
pa librase del magüetu
que l´abrazaba furiosu;
y en aquel estante mesmu
presentóse ´l mozu d´ella, 
que venía chando fuevu,
y en sin palabra decir 
agarrólu pol piscuezu
dándoi bonos ximielgones;
y en cuantes lu vió nel suelu
dioi una de puñalaes 
que lu dexó allí entrefeutu.
Vino el xuez con dos ceviles,
pa hacese cargu del muertu, 
y detrás d´elllos el padre
del autor d´aquel socesu.
Y pa salvar al so fíu
del patible, el probe vieyu
dixo:-“Yo fuí el que mató 
á isti home; lleváime presu.”
En cuantes que lo oyó el xuez
mandó á los guardias a cojélu
y amarrau codo con codo
foi pá la cárcel  derechu.
Naide gargutó palabra, 
pero yo non pude menos
de gritar:-“¡Oyei, mazcayos!
que non foi isi, ¡recuéngano!”
Por dicir esto ná mas 
por poco me lleven presu,
pos vino enseguida un guardia 
que me sacó del asientu
y,  quieras que nón, llevóme
á un cafetucu pequeñu,
que llamaben verigú,
y  allí me fizo tar quietu.
Creí qu´iba á convidame, 
pero ¡quiá!, sacó un cuadernu,
tomóme la filiación, 
y poniéndose muy sériu
fízome pagar de multa 
un machacante muy tiesu,
que si non, voy al cuartón
por metéme á barateru.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . 
Ya el siñor cura una vez 
dixera qu´el qu´en lo ajeno
se mete, nunca sal bien 
y ¡que verdá ye! Por eso
á Uvieo non güelvo mas 
y al tiatru, muncho menos
aunque me den pá mi solu
todo el oru de Don Cresu.
Un día en Uvieo. Monólogo en bable.
Baldomero Fernández . 1912.-









































































































































































































Comentarios

Entradas populares de este blog

Asturias vista por Viajeros siglo XVI -XX

El ñeñu enfermu {Antigüa poesía Asturiana}

Riocaliente (Ardisana)

Aguino - Perlunes

Coya (Piloña). Fotos antiguas

Manifiesto del Hambre

Playa de Barayo

Entradas populares de este blog

Manifiesto del Hambre

La Esfoyeta (Comedia Asturiana)

Asturias vista por Viajeros siglo XVI -XX