Llenín (Cangas de Onís)


Textos:
-El cigarro de la vida.
-Pronósticos cataos de les ñubes.
-Pronósticos cataos de la ´mosfera.
-Dos cuentos de Paciano Villaverde.
-Refranero Asturiano.


Llenín. Lugar de la parroquia de Grazanes (Cangas de Onís) situado a 200 m de altitud, al pie de la Peña Verde, en la ladera derecha del valle del Güeña.  Atraviesa por el lugar el arroyo de Piedrafita, que un poco más abajo  recibe al Taranu, para verter juntos al Güeña. Dista 11 km de Cangas de Onís. Tiene 62 habitantes. 
La acción de la obra de teatro "El tíu Xuan" (Fernando Fernández Rosete - Cangas de Onís  1874) pasa en un caserío  del pueblo de Llenín (Cangas de Onís) el año 1877.- 

El cigarro de la vida
Ye la vid´, al mió entender 
algo así como un cigarro,
que se pica con navaya,
que s´ esfriega entre les manos, 
que s´enliga  con papeles 
o con fueyes de ñarvaso,
que se pon tras de la oreya,
que s´espeta entre los labios,
que se chupa con deleite, 
que se suerbe con regalo;
y dimpués de dos chupades,
a lo más de tres o cuatro, 
queda solo la colilla
con un plizco de tabaco,
que resulta más sabroso
pal  remate que al entamo.
Y  por eso escurro yo 
que en la vida del cigarro,
o el cigarro de la vida,
total pata nesti caso; 
el espíritu y ´ el fumo
que arrebalga pa lo alto;
y el asunto d´esti asunto,
que quiciavis ye barato,
algo ansina que debieren 
deprendelo más de cuatro.
Marcos del Torniello.
El Oriente de Asturias
Llanes, 30 de abril de 1927.-
Pronósticos cataos de les ñubes
Cuando les ñubes paecen 
trapos de nieve, en veranu, 
ye señal pura de vientu;
en inviernu, ñeve al cantu.
Si dempués d´abocanar 
pósense enriba la tierra 
y anden d´un llau pa utru, 
ó si tamien socediera 
qu ´l cielu estéa rásu y claru
y aire del Norte saliera, 
pronostica l´uno y l´otro 
tiempu de cara aloyera.
Si unes ñubiquines blanques 
crúcien delantre del sol
al tiempu que va a ´scondése, 
y arrellucen con color
amariellu ó coloréu,
va á llover sin remisión.
Cuando les ñues s´abaxen
y roden po la praéra 
desque dexó de llover
que fará güen tiempu aspera.
….
Si les ñubes son grandes y mu prietes, 
amaga tempestá, toma soletes.-
Pronósticos cataos de la ´mosfera
Cuando ´l cielu non tien ñubes y rellámpagos se ven, ye señal de que calor fará y güen tiempu tamien.
Arcu iris con güen tiempu, señal segura de vientu.
Los truenos  po la mañana, d´unviar vientu tien gana.
Si ruxen al meu día, mandarán agua en siguía.
Si po la tarde ruxeren, anonciar tempestá quieren.
Si los truenos son siguios, sordos y de duración, habrá desfecha tormenta: ponte llueo ´n salvación.
Lluvia que ye repentina, de seguro marcha aina.
¿Fay pómpares al cayer? Munchos díes va ´llover.
Si agua gorda se fái fina, non bocána tan aina.
Si dempues q´abocanó vése la tierra ´fumiar, ye señal de q´otra vez  va ´llover hasta fartar.
Si tras de l´agua vien la borrináa, del tiempu la bondá ´stá aseguráa.
Ñeve ensucha y ñeve fría, á que vien gran frío encima.
Ñeve en trapos y llixera, diz que va ´l fríu fuera.
Los rellámpagos q´arródien el cielu, ó vienen del Norte, anóncien  lluvies ó vientos: pero si traen el porte del Abregu, truenos, lluvies y vientos habrá á la postre.
Cierto ye que la borrina del agua ye gran madrina.-
 Dos cuentos de Paciano Villaverde
“La Panoya”
Fizo el martes ocho díes 
que de güelta de la Pola, 
Pin de Xuan de Villafría
con Antón de la Berrionda
mesmamente s ´atoparon 
xunto al llagarón del Nora.
Saludáronse un al utro
como ye de cirimonia,
con un para de cevellades 
per detrás de la presona, 
y al llagar entraron lluego
pa tomar allí la robla.
-¡Hecha sidra llagareru!
que hay dinero pa pagar 
una ronda y otra ronda…
Dixo Pin. Empero Antón
que por poco se alborota,
remangando la civiella,
replicoy n´esta forma:
-¡Redesoño! lo que fales 
non lo aguanto nin en groma, 
porque pago yo la sidra
la que aquí se bebia toda.
-Non m´ envites.
-Non gorgutes
non te pongas carantona
¡Pago yo!
-Non; el que pague
tando yo, que se componga, 
porque como soy Antón 
doite con esta fesoria.
-¿A quién, soño?
-A ti el primero
si me sueltes una ronca.
Cuando diben á mayase
co les cádabes de roza,
porque taben de bermeyos 
como el fornu que se arroxa, 
Miguelín “el jorobote”
que no puede co la potra, 
y que suple de la juerza
lo que i falta -la parola-,
espetándose per medio
dixo asina:-¡Soño abonda!
Con pagar la sidra á medies, 
ta cabao en sin camorra.
Abaxaron Pin y Antón
cada un la cachiporra,
mientres daben les razones
al demorro del “joroba”
y pagaron por metada 
siete reales y perrona.
Entretanto qu´escanciaben
la xarapa, n´esta forma
falanciaben n´alta voz,
con abonda pasimonia:
Que si Pin vendió la xata
cada pata ´n una onza,
que si Antón en cien ducaos 
la nuviella pinta y  roxa…
sacó Pepe la pataca
del tabaco y ofrecióila
pa que Antón echás ´un pito
por si acauso se i antoxa.
-Non afumo.
-¿Non afumes?
N´home non, ¡á bona hora!
de magar estuve malo
de vexigues en Piloña,
toy que amorio co ´l tabaco,
tan asina que m´entorna,
dánme llorés, taraniellos,
revoltures…..
-¡Caya, coya!
que barrunto po les traces 
que atopçe co la trechoria.
Pa mió ver non ye ´l tabaco
lo que dices que te alloria, 
ye ´l papel, así me salve 
que se queme como poxa.
Si afumares n´estes fueyes 
del papel de “La Panoya”
que yo afumo…. ¡vamos home!
que dixeres otra cosa.
-Pos apúrreme un papel,
si quiciavis te acomoda.
-¡Toma y fuma, pa que sepias 
lo que sabe á cosa bona!
Fizo Pin el so cigarro,
que afumólo con pachorra,
y á los diez menutos xustos 
dixo asina: -¡Sabe a gloria!
-¿Non te dixe?
-¡Ye verdá!
xuro á tal que desde agora 
ya non dexo de fumar 
mas que el Xudes lo desponga 
sin cantar á todes hores 
El cantar de la “Panoya”
21 Septiembre de 1910.
Lletres Asturianes. Academia de la Llingua Asturiana. Nº112.-
Adiós dizse a los muertos y a los ricos por momentos.
Así te veo trapo, así te trato.
La muyer de buen marido siempre parez soltera.


Refranero asturiano
-La muyer y la embarcación, siempre en reparación.
-Dame pega en sin mancha, daréte moza ensin tacha.
-Del tiempu y les muyeres, lo que vieres .
-Les muyeres faen el ñeru en cualquier matu.
-Dolor de muyer muerta, acabóse a la puerta.
-Na muyer y na mar nun hai que fiar.
-La muyer y el cura, onde los lleve la fortuna.
-Quien ve a marzu ñevar y a les muyeres llorar, cree que nunca va  parar.
-Suegra, cuñada y muyer, nel infiernu tan bien.
Luciano Castañón. 
-Amistad de xenru, sol pel inviernu.
Atapéme y toos me vieron.
Al redor del santu, como ´l freru.
Campana por gaita, y los cures por danzantes.
Castaña  cayuela, que ´l gochu non te cueya.
El llaviegu mal llevau, dexa el cuerpu quebrantau.
El que s´abelluga de baxu la fueya, dos meces se mueya.
El comer y el arrascar, non quier más que prencipiar.
En tierra moyada non des fesoriada.
En partir el quesu, se coñoz al neciu,
Está escuro y güele a quesu.
La bollina y el bollín, too sale de un celemín.
Más da el duru, qu´el desnudu.
Mucha llonganiza, empapiza.
Marzo marciando y Abril peñerando.
Por qué non bailes, Pedro Medero? Porque non quiero.
Per sí ó por non, el capiellu pon.
Quien come les olles, que rece les hores,
Magüestu per Navidá y fuxó la señardá.
Ruin con ruin, qu´ansi casen en Serín.
Sal quier el güevu, y un garabin pa revolvelu.
Tan aina va el carneru como  el corderu.
Una faba non fai olla, pero ayuda á l´ otra.
Vienen les cabres del monte á echar les oveyes de la Corte.
Cartafueyos d´Asturiies. Fermín Canella y Secades. Refranes Asturianos, Gijón Agosto de 1891.-












































































































































Comentarios

Entradas populares de este blog

Asturias vista por Viajeros siglo XVI -XX

El ñeñu enfermu {Antigüa poesía Asturiana}

Riocaliente (Ardisana)

Aguino - Perlunes

Coya (Piloña). Fotos antiguas

Playa de Barayo

Manifiesto del Hambre

Entradas populares de este blog

La Esfoyeta (Comedia Asturiana)

Asturias vista por Viajeros siglo XVI -XX

Coya (Piloña). Fotos antiguas