Momalo (Grado)
Textos:
-La vida en Asturias.
-Oviedo.
-Camín de la romería.
-La danza.
-El pantasma.
Ciervos, cámara nocturna. |
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Camín de la Romería
¿A dónde vas, rapacina,
a dónde vas tan lozana,
que pareces una rosa
desprendida de una mata?
- Corre prisa la respuesta
o déjolo pa mañana?
- Quisiera saberlo ahora;
por eso lo preguntaba.
- Pues voy pa la romería….
-Ya la llevas en la cara.
- Muchas gracias, señorito.
- Mo se merecen, rapaza.
- Temprano va usted de fiesta.
- Me levanté con el alba.
- Con el alba durmió usted?
- Casi, casi, mi sultana,
porque soñaba contigo.
¿Y sabes lo que soñaba?
Que eras tu la luz primera
que iluminaba mi alma!
- Se conoce, señorito que
es usted de mucha guasa.
Pero a mí no me confunde;
¿no ve que soy asturiana?
- No necesitas decirlo, ya se
adivina en tus gracias.
- De verdá que está gracioso;
y me interrumpe
la marcha. - Siga usted,
yo la acompaño.
- Ya la virgen me acompaña.
- Dos vírgenes para mí?
No esperaba dicha tanta.
- Mejor se queda usted solo
mientras cruce otras más guapa.
- Esperaría muchos años
y no podría encontrarla.
Déjame que te acompañe
hasta la iglesia cercana.
- No puede ser, señorito.
- Te lo prohibe algún guardia?
- Qué chistes se gasta usted.
- Y tú qué ojitos te gastas!
- Déjeme en paz, buen cristiano.
- No me quites la esperanza;
mira que si voy a misa es
solo por una santa que me
encontré en el camino
mientras llegaba a mí el alba.
- Pecador, Dios lo perdone!
- Soy buen cristiano, rapaza.
- San Pedro lo lleve al cielo….
-¡Que Dios te puso en la cara!
Como seguían charlando
los dos, en amena charla,
un vieyín que en la caleya
cuidaba atento unas vacas,
gritó con cierta malicia
mirando pa la rapaza.
- El diañu son estas cosas…..
Aparta, Galana, aparta……
Revista Asturias. La Habana. 1915.-
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La Danza
Con chaleco de cien picos, faja colorada y nueva, los calzones de pedrosu y terciada la montera, arrebálgase Perico ena danza , y llancia fuera del pechu ijujú tan grande que plasma tóa la rueda. Les moces mírenlu tienres, pos ye de gentil presencia, y tien tierruques de suyo y muy bones po la renta. Non hay fusu más derechu, nin boca más pedigüeña, nin centura más lliviana, nin cara más gayaspera, nin güeyos más faladores nin voz más regusta y fresca…. en fin, ye tal , que barrunto que utru Perico non heba. Ye nel mirar más llambión qu´una gata balboniega, y en escurrir picardíes atrás al raposu dexa. Más que diez homes de cuayu fai él solu nun´ andecha, y cabruña el so gardañu sin decaí castra de muezca. Fora Sansón un enxencle d´isti rapaz a la vera; y aunque al añu se tosquila de veces una docena, fai ceniza un regodón y esmigaya una portiella, pos más que puños, los suyos son porrones en concencia. Ye nadando un esguín rial, com´ un algu na carrera, y naid´ en brincar bardiales y aventaja en lixereza. Onde afinca el so calcañu nin rastro de tapín queda, y al mirallu con tortoriu el cuayu al más finu tembla. Non sabe lo que ye miéo…. po les bones ye una seda, mas po les males…. ¡carape! el que lu busca lu alcuentra. Ya, galvaneros los mozos, como la flor se ximielga cuando el fresquillín del monte muy sele, al colar la besa, anden pa tras y pa lantre; ya llevanten la cabeza; ya taramiellen y griten o dalgunu s´enduviella echando la zancanía al so vecín, que na tierra dexa el molde del renaz o designa una vaniella. Ya, lo mesmo que nel prao de xatos una parexa reviciando, co los cuernos, el unu col utru enrieda, lo mesmo xunt´ a Perico, la xente se engarapiella, y a lluego siguen cantando ¡mal haya una mala llengua! El non fai casu de naide; sólo fala co la neña que va agarrada del deu de la so mano derecha. Ye blanca como la lleche, nidia como la mantega, son sos güeyos dos lluceros y so boca una cereza. Tuércese com´ una blima cuando el vientu la solmena y ensiñ´ al falar los dientes tan blancos como la perla. Fai pocinos al reíse enos dos papos, y al vela, no hay home nisti mundo que non quixera mordella. Ye llista com´ una xana…. trabayadora y artera, ye una paya la fesoria en sos manines de cera. Canta com´ una xiblata la bendita Madalena; si un roble podiés oilla ponse tienru y empapiella. Más molleres se fendieron
por querer falar con ella, que quede cuntar de pelos en so abundante guedeya. Mocáis, trescientos mil; tellerones, non hay cuenta los que se dieron los mozos mil veces a so presencia. ¡Bien lo merez en verdá….. ! ¿Non ye honra pa cualquiera perder por neña tan guapa les narices o una oreya? Non va vez a romería que non s´ entame quimera y haiga más escalabrotes que cuetes hebo na fiesta. Ansina yera so madre…. ¡Dios ena gloria la tenga! y como diz el refrán, “ de bon árbol bona estiella”. Quiérense los dos rapaces; ¿qué muncho ye que se quieran siendo Perico tan machu y Xuana siendo tan fema? Mas golviamos a la danza, qu´el diañu, que nunca fuelga, fexo lo que fai mil veces, que a palos se desfixera. Entamen nuevos trebeyos: canta la xente contenta hoy día vale quien tiene, verdá que non tien rempuesta. De la parexa cercanu va Xuanón de la Caleya, muy temíu nel conceyu, pos ye d´entraña muy negra. Ya vió de cerqu´el focicu más d´una vez en audencia al siñor xuez, por la mor de cortar co la foceta les narices, en Androceo, al fiu de Pín d´ Andrea, porque birlando, tirólu y extrapallói una deda. Llocu está d´amor por Xuana, alloriau cuerre tras d´ella, sin llograr nunca el mazcayu villa falar siquiera. Al mirallos como entrambos gociaben en so presencia, entroi rixu d´ entamar col so rival una griesca. La sangre de sopetón púnxosei na cabeza; ¡eren celos! ¡probitín! que güelven llocu a cualquiera. Esperó qu´ el bon Perico golviés a falar con ella, y cuando lu vió agachau garrólu pe la chaqueta. - Todos los mozos - i dixo - que ves danzando na rueda, se taracen les coráes al vete tanta fachenda. Déxanos en paz, borricu, sálte a galantiar a fuera, anque pecao mortal ye que t´escuche esta neña. Non la mereces, porcaz; dime si tienes vergüenza, ¿a qué mozu d´un tochazu fixiste besar la tierra? Por enxencle non t´apurro metanes ena mollera un palu qu´ en remeducos te desfaiga la montera. Fuxe de la danza, pitu, que si como das la llengua dieres palos, dau el casu podieres gastar fachenda.- Fartu Perico d´oillu, pálidu como la cera, blinca p´atrás, y el civiellu fai reflundiar en so diestra. Sin dicéi “voy a purrite”, sin avisallu siquiera, diói un palu na vidaya que lu dexó muertu en tierra. Al mirallu retrocede, como fai la llagartesa, si metanes en el ráu sei piega con una piedra, fuxó la xente plasmada; lluego la xosticia llega llevando presu a Perico y al calavre pa la iglesia. Tres años que presu xime; cinco i falten de condena, y cuando la xente danza llágrimes vierte una neña. Teodoro Cuesta. Revista Asturias. Habana, 20 Diciembre de 1914.-
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El Pantasma
Media noche barrunto que juesi,
pos, hébia ´ntá poco
que cantara ´l pitón na corrada
de Lin “El Chamoco”
y, aportaba ´ndemás qu´enagora
se via ´l sietestrellu
per derriba la biesca qu´afinca
na vera ´l castiellu;
cando Pin de Sarafa d´Anieves
intró na ´sfoyaza
qu´entamara Xuanón de Tudela
con una filaza;
qu´ansí venguen de nochi les bruxes
y sáquenme ´l untu,
si al miralu llegar non creyemos
que yera un defuntu:
Remellau, co los güeyos plasmones,
arquiada la ceya,
permariellu, tremblando ´l probacu
lo mesmu que jueya.
Tevo asin, en sin fala nin fuelgu,
dos hores en basma
y, allá ´l fin, marmulló ´nte respingos:
-¡Que viera ´l pantasma!
Averósei entós desiguida
Pachón “El Coríu”
que, paréz ye ´n custión de pantasmes
la mar de ´ntindíu
pos, topó co la güestia tres veces
cruciando ´l fayedu
y otres dos col busgosu y el trasgu
colando pa Uviedu
y, entamóla con il a preguntes
d´aquista manera
pa saber cual jués la bisarma
qu´a Pin i sortiera:
-¿Yeren munchos pantasmas en ringla
con lluces nes manes?
Perqu´entóncenes yera la güestia
camín d´Argollanes…….
-Non, diz l´utru , non yera más qu´unu.
-¡Caray! ¡El busgosu!
¿Yera un home con pates de cabra
y el cuerpu pelosu?
-¡Non, que va!
-Dentós ¿yera un homacu
de gorru bermeyu?
¡Pos el trasgu que ta ´spatuxando
per todo ´conceyu!
-Non, tampocu era ansina…….
-¡Recoya!
¿Dentós como yera?
-Pos, com´ una sombrona muy grande
que diba a mió vera;
reblincando y a todu galópiu
si yo ´scorrexaba
y aparándose ´n secu nel intre
que yo m´aparaba……
Lo que jués el pantasma yo, mialma,
que non lo descurro
peru, yera grandísimu y, de pinta,
lo mesmu que un burru….
-¡Acabáres, pelgar!
-¿Ya cayisti?
¿Cual ye?
-Pos amigu,
pel retratu que fayes, ta claru:
¡La sombra de tigu!
Mas cuentiquinos del escañu . Antonio García Oliveros.-
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